De 6- til 12-årige børn står helt bogstaveligt i kø til at blive vaccineret mod coronavirus i disse dage. Men vaccineringen af skoleelever slår endnu ikke igennem ude på skolerne, og dagens tal fra Statens Serum Institut (SSI) viser det højeste antal nysmittede lærere siden pandemiens start, nemlig 906 på en uge svarende til 0,81 procent af de ansatte.
I Egedal skal alle lærere vise coronapas
Det er endnu engang noget over både landsgennemsnittet, hvor 0,54 procent er konstateret positive, og over undervisergruppen generelt, hvor tallet er 0,72 procent. Og ikke mindst er det flere end ugen inden den store skolenedlukning sidste december. Dengang fik 838 ansatte i grundskolen på en uge besked om, at de havde covid-19.
Udbrud på næsten halvdelen af landets skoler
Statens Serum Institut overvåger også, hvor mange grundskoler, der er ramt af 'mulige covid-19-udbrud'. I uge 49 er det tal 1.062 af landets 2.130 privat- og folkeskoler, herunder efterskoler. Et 'muligt udbrud' defineres i denne sammenhæng som at 'tre eller flere elever med covid-19, inden for 14 dage, der går på samme skole og skoletrin. Udbruddet slutter, når der ikke har været en ny elev med en positiv SARS-CoV-2-test i 14 dage.' Udbrudsdefinitionen tager ikke højde for om det kan fastslås at eleverne faktisk er smittet på skolen.
Corona sender lærere hjem igen
Nye tal fra SSI: Flere end 900 lærere smittede den seneste uge
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.