Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Pisa 2025

Nu starter VM i skole: Sådan håber Pisa at få flere elever med denne gang

I løbet af marts og april kommer Danmarks Statistiks testfolk på besøg på skoler rundt om i Danmark, hvor udtrukne 15-årige elever skal gennemføre Pisa-testen. Læs, hvad der er nyt i denne Pisa-runde.

Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
Start debatten
3. marts 2025, kl. 04:30
Start debatten

"Danmarkslandsholdet" kalder Danmarks Statistik de tusindvis af 15-årige, der i løbet af den kommende tid skal besvare opgaver i læsning, matematik, naturfag og – som noget nyt – engelsk i den internationale Pisa-undersøgelse.

300 skoler – folkeskoler, friskoler, efterskoler, gymnasier og erhvervsskoler – får besøg af medarbejdere fra Danmarks Statistik, som 'låner' en stikprøveudtrukket gruppe elever født i 2009 til testen.

Sidste gang Pisa-undersøgelsen blev gennemført i foråret 2022 endte det med, at 11,55 procent af de udtrukne unge ikke deltog i testen. I mange tilfælde fordi de var testet ordblinde og derfor normalt brugte hjælpemidler i skolen, som man ikke kan bruge i Pisa-testen.

Kun Ukraine havde fritaget flere elever. Og Pisa-reglerne siger endda, at man max bør fritage 5 procent af eleverne fra Pisa-testene. Konsekvensen blev, at alle tal fra Danmark i den seneste internationale Pisa-rapport var forsynet med en note, der advarede om, at den store fritagelsesprocent kan have givet for positive resultater.

Senioranalytiker Miyako Ikeda fra OECD-direktoratet for uddannelse og kompetencer, der står for Pisa, oplyste efterfølgende til Folkeskolen, at den langsigtede plan er at gøre Pisa-testene mere inkluderende. Men at hjælpemidler til diagnostiseret ordblinde ikke bliver tilladt ved testen i 2025.

Sådan gør de for at få flest med

Så hvad gør det danske Pisa-konsortium for at få så mange som muligt at de udtagne elever til at deltage?

Læs også

Danmark undtog flest elever fra Pisa – og sådan bliver det nok også næste gang, forventer OECD
Kunstige resultater

Danmark undtog flest elever fra Pisa – og sådan bliver det nok også næste gang, forventer OECD

"Igen i år har vi en rigtig god dialog med skolerne, som hjælper os med at vurdere, om der er elever, der ikke kan deltage i Pisa på grund af særlige uddannelsesbehov. Vi forsøger altid at inkludere så mange elever som muligt i Pisa", lyder det fra Danmarks Statistik, som står for testafviklingen i det danske Pisa-konsortium.

"Pisa er ikke en test af den individuelle elev, hvor den enkelte elev eller skole bliver vurderet. Det er hele Danmarkslandsholdet af elever, hvis resultater tilsammen danner grundlag for offentliggørelserne. Derfor kan nogle elever med særlige uddannelsesbehov ofte godt deltage i Pisa, selvom de i andre testsammenhænge benytter hjælpemidler. Der er også udviklet en testversion på 1 time, hvor opgaverne er lettere tilgængelige, som elever med særlige behov kan tage, hvis man ikke kan tage testen på to timer. Dette er ikke noget nyt, men stadig en vigtig mulighed".

Flere nyskabelser i årets Pisa-test

Ved hver Pisa-runde er der indlagt et såkaldt innovativt domæne. I 2022 blev eleverne testet i deres kreative kompetencer, en test hvis udvikling var medfinansiereret af Lego Fonden.

Læs også

Pisa: Aldrig har danske elever klaret sig dårligere i matematik
Pisa 2022

Pisa: Aldrig har danske elever klaret sig dårligere i matematik

Denne gang er det de 15-åriges digitale kompetencer, der testes. Udviklingen af den test er støttet af et konsortium bestående af fire tyske og en brasiliansk fond.

Og så tester Pisa for første gang også elevernes fremmedsprogskompetencer. I Pisa 2025 er det engelsk, de 15-årige testes i, men planen er, at det på sigt kan blive andre fremmedsprog, og at sprogtesten vil være en del af Pisa hver anden gang.

Handlekraft i naturfagstesten

Kernen i Pisa er altid læsning, matematik og naturfag, hvoraf ét fag hoveddomænet, som alle elever skal besvare opgaver indenfor.

I Pisa 2025 er det naturfag, der er hoveddomæne. Det fag, der er hoveddomæne, tages altid op til en vurdering, og her er den internationale ekspertgruppe gået væk fra begrebet 'naturfaglig kompetence' som det centrale koncept i testen.

OECD.org: Teoretisk ramme for Pisa 2025-undersøgelsens naturfagstest

Fokus er nu på de generelle resultater af naturfagsundervisning på linje med testene i matematik og læsning. De to kompetencer 'Evaluere og designe naturvidenskabelige undersøgelser’ og ’Fortolke naturvidenskabelige data og kendsgerninger’ er lagt sammen til: ’Opstille og evaluere naturvidenskabelige undersøgelser og fortolke naturvidenskabelige data og kendsgerninger kritisk’.

Og så er der tilføjet en ny kompetence, der tager højde for, at samfundet er præget af informationskilder på internettet, nemlig at ’Opstille og evaluere naturvidenskabelige undersøgelser og fortolke naturvidenskabelige data og kendsgerninger kritisk’.

Læs også

Hvor misvisende var det danske Pisa-resultat? Nyt studie tyder på, at det kan være rigtig meget
Pisa

Hvor misvisende var det danske Pisa-resultat? Nyt studie tyder på, at det kan være rigtig meget

Sidst, men ikke mindst er der fokus på uddannelse i bæredygtighed og i miljø, samlet i begrebet ’Handlekraft i Antropocæn’. Antropocæn er et udtryk for den geologiske periode, vi lever i i dag.

Resultaterne af Pisa 2025 offentliggøres i december 2026.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Nu starter VM i skole: Sådan håber Pisa at få flere elever med denne gang

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS