Less is more. Dette er en af de mange udmærkede tanker i denne bog, der har som mål at få naturfagene til at blive en spændende del af alle elevers undervisning. Her satses ikke kun på at øge rekrutteringen til de naturvidenskabelige uddannelser, men derimod også på at gøre naturfagene til en integreret og nødvendig del af den almene dannelse.
Det er ikke sjovt at skulle skære ned i læseplanernes mangfoldige indhold eller fravælge noget af lærebøgernes bugnende mængder af emner, ord og begreber. Hvad skal der pilles ud af et måske traditionsrigt og gammelt pensum? Amerikanske erfaringer viser, at eleverne faktisk lærer mere og meget bedre, hvis ambitionsniveauet slækkes en smule. Og hvis der inddrages mindre stof og dermed bliver mulighed for at gå mere i dybden: Less is more. Det kan være en af vejene frem.
Bogen er på norsk men på et så lettilgængeligt sprog, at en oversættelse er ganske overflødig. Forfatteren er en af vore helt store nordiske naturvidenskabsdidaktikere, og han er med til at belyse naturfagenes rolle og enorme betydning i samfundsmæssige sammenhænge. En stor del af indholdet refererer til norske forhold, men der er så mange paralleller til dansk og andet nordisk, at det kun er med til at udvide vort billede af problematikken. Sjøberg var medlem af arbejdsgruppen bag de danske rapporter i projektet Fremtidens Naturfaglige Uddannelser fra sidste år.
Indholdet kommer omkring emner som definitioner af naturvidenskab, fagenes almendannende rolle i et moderne samfund, videnskabsteori ud fra såvel et filosofisk som historisk og sociologisk perspektiv, børns og unges læring og den fagdidaktiske debat. Bogen er også tænkt anvendt i uddannelserne, så efter hvert kapitel findes en række spørgsmål og opgaver til overvejelse.
Den første udgave kom i 1998, og der er siden da sket meget også i Danmark. Mange afsnit er i denne anden udgave revideret, og et helt nyt om elevernes holdninger og interesse for naturfagene er kommet til. Her henvises blandt andet til den internationale undersøgelse Rose, der nu også har fået nogle danske delresultater. På mange måder minder de norske tilstande om de danske, hvor også den lave elevinteresse og de kønsspecifikke forhold er slående.
Som underviser kan man hente masser af ideer og argumenter i forhold til at placere naturfag som en almenmenneskelig del af tilværelsen og dermed en del af skolens faglige miljø og dagligdag. Less is more og kan dermed give et kvalitetsløft til skolens naturfag i et demokratisk samfund.
Naturfagsdebatten raser i Danmark, og med denne bog i hånden kan befordring af naturfag over en bred front ske på et meget mere kvalificeret og overbevisende grundlag. I regeringens finanslovsforslag er der afsat 595 millioner kroner over fire år til styrkelse af naturfagene, så det går forhåbentlig i den modsatte retning af, hvad hønsene skraber.
Naturfag som allmenndannelse: en kritisk fagdidaktikk
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.