Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Nationale test: Tre ud af fire elever oplever ikke bedre læring

En gruppe forskere har undersøgt elevernes oplevelse med de oprindelige nationale test og konkluderer, at de ikke som politisk tænkt understøtter elevernes læring.

Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
1 kommentar
28. august 2023, kl. 07:05
1 kommentar

Lektor, ph.d. Christian Lindholst, læge Søren Valgreen Knudsen, Aalborg Universitet, og konsulent Tobias Bøgeskov Eriksen, Aalborg Kommune, har fået udgivet en videnskabelig artikel om elevernes oplevelse af de nationale test. Via spørgeskemaer og fokusgrupper har de interviewet de unge, der gik i 8. eller 9. klasse i Aalborg i 2019 og dermed havde oplevet de nationale test igennem deres skoletid. Vel at mærke de såkaldt adaptive test, som nu er erstattet af en overgangsløsning, ind til nye test bliver udviklet.

I en artiklen konkluderer de blandt andet, at:

  • Tre ud af fire elever oplevede enten ikke nogen, relativt lidt eller var i tvivl om, hvorvidt deres deltagelse i de nationale tests var med til at styrke eller udvikle deres færdigheder i de pågældende fag.
  • En ud af fire oplevede i en eller anden grad et betydende læringsudbytte.
  • At der var en stor variation i, hvordan eleverne oplevede deres læreres tilgang til de nationale test. Jo mere positiv, eleverne oplevede, at lærerne var overfor testen, des større engagement lagde de i testen, og des større læringsudbytte havde de af testen.
1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Nationale test: Tre ud af fire elever oplever ikke bedre læring

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS