Lektor, ph.d. Christian Lindholst, læge Søren Valgreen Knudsen, Aalborg Universitet, og konsulent Tobias Bøgeskov Eriksen, Aalborg Kommune, har fået udgivet en videnskabelig artikel om elevernes oplevelse af de nationale test. Via spørgeskemaer og fokusgrupper har de interviewet de unge, der gik i 8. eller 9. klasse i Aalborg i 2019 og dermed havde oplevet de nationale test igennem deres skoletid. Vel at mærke de såkaldt adaptive test, som nu er erstattet af en overgangsløsning, ind til nye test bliver udviklet.
I en artiklen konkluderer de blandt andet, at:
- Tre ud af fire elever oplevede enten ikke nogen, relativt lidt eller var i tvivl om, hvorvidt deres deltagelse i de nationale tests var med til at styrke eller udvikle deres færdigheder i de pågældende fag.
- En ud af fire oplevede i en eller anden grad et betydende læringsudbytte.
- At der var en stor variation i, hvordan eleverne oplevede deres læreres tilgang til de nationale test. Jo mere positiv, eleverne oplevede, at lærerne var overfor testen, des større engagement lagde de i testen, og des større læringsudbytte havde de af testen.
Nationale test: Tre ud af fire elever oplever ikke bedre læring
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.