Denne dvd handler om sprogstimulering for to-syvårige børn, og målgruppen er pædagoger, børnehaveklasseledere og pædagogstuderende.
Dvd'en er opdelt i fire afsnit:
· Motivation og nærvær
· Dialog og ordlege i læsesituationen
· Rim, remser og rytmik
· Bevægelser og sansemotorik i sprogprocessen.
Inden for de enkelte afsnit hører og ser man Lotte Salling fortælle om sine pædagogiske principper, hvorefter hun demonstrerer, hvordan hun gør i praksis. Ud over de pædagogiske kriterier, der afspejles i overskrifterne for de enkelte afsnit, understreger Lotte Salling betydningen af de voksnes engagement i det muntre, humoristiske og trygge fællesskab. Dvd'en er delikat og inspirerende med en veloplagt og tydelig Lotte Salling sammen med en flok charmerende, herlige børn i autentiske og troværdige undervisningssituationer, synes jeg.
Det fremgår ikke, på hvilket teoretisk grundlag Lotte Salling har funderet og begrundet sine ideer, men i hendes retorik indgår mange begreber, som man kan forbinde med teorier om æstetiske læreprocesser.
I forlagets følgebrev står der, at dvd'en er oplagt til personale- og forældremøder for alle, der arbejder med børn fra to-syv år. Men tænk, hvis personalet med inspiration fra dvd'en lavede deres egen dvd til deres forældremøder.
Når børn får ordet
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.