Anmeldelse

Sammenspil og improvisation med Soundpainting
Sammenspil og improvisation med Soundpainting

Musikkens tegnsprog

Særdeles interessant og vedkommende bog tager fat på to centrale dele af musikundervisning: musikkens komponenter og det menneskelige samvær. Meget inspirerende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Med soundpainting oplevede vi en tilgang til musik, som automatisk satte fokus på den fælles opmærksomhed, lydhørhed og interaktion i ensemblet, og som automatisk inkluderer alle de deltagende på tværs af niveauer". Sådan skriver forfatterne i indledningen, og deres ærinde er at give en kvalificerende håndsrækning til musikpædagogen, som leder sammenspil.

Fakta:

Titel: Sammenspil og improvisation med Soundpainting

Forfatter: Ketil Duckert, Gustav Rasmussen

Pris: 299

Sider: 127

Forlag: Wilhelm Hansen Musikforlag

Bogen indledes med en indkredsning af, hvilke komponenter og parametre sammenspil består af, efterfulgt af overvejelser over og beskrivelser af, hvordan krop og intellekt er integreret i den musikalske udvikling og læring. Herefter forklarer forfatterne soundpainting som et tegnsprog, som en dirigent bruger til at kommunikere med sit ensemble om musik.

I anden del af bogen er der øvelser - en guide til bedre sammenspil. Øvelserne er vist på en video, der er tilgængelig på nettet, og opøver musikalsk opmærksomhed, lydhørhed og koncentration. Øvelserne er henvendt til forskellige aldersgrupper - fra de små børn til konservatoriemusikeren

I bogens tredje del introduceres reglerne og tegnene i soundpainting - 64 tegn i alt.

Jeg vurderer bogen som særdeles interessant og vedkommende, fordi den går ind i substansen af, hvad musikundervisning handler om. Her tænker jeg både på musikkens komponenter i sig selv og på det menneskelige samvær og nærvær om det at lave musik sammen. Der bliver sagt mange kloge og fornuftige ting.

Selve ideen med tegn - altså ordløs kommunikation - ser jeg som en rigtig god og frugtbar kommunikationsmåde om musik, for sammen med tegnene følger et intuitivt kropssprog, der indeholder mange flere nuancer end det verbale sprog. Og man behøver nok ikke at kunne alle 64 tegn for at drage nytte af metoden.

Powered by Labrador CMS