Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Museer

Kommunikation før computeren

Vagn Thonesen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:22

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Tværfagligt tema for 6. og 7. klasse

Varighed: 2-21/2 time, 350 kroner

Tøjhusmuseet, Tøjhusgade 3

Booking: Telefon 3315 8233 – 233

Mandag-fredag, klokken 13-15

Forudsætningerne er i orden. Tøjhusmuseet er i den lykkelige situation, at det råder over et stort, velegnet lokale, som permanent står indrettet til dette specielle undervisningstilbud, og desuden har museet en aftale med to pensionerede officerer om at forestå undervisningen. De nyder at øse af deres livserfaring på dette område, og de gør det så inspirerende, at eleverne ikke kan andet end at blive grebet. Et perfekt team, og skønt at kunne frådse med to instruktører.

Læreren får i god tid før besøget tilsendt både lærervejledning og elevopgaver, så børnene kan møde velforberedte på, hvad der skal ske. Derved bliver det muligt ikke blot at 'prøve', men virkelig at tilegne sig grundfærdigheder inden for de fire delemner, der arbejdes med eksperimentelt: Brug af morse, felttelefoner, optiske telegrafer (semafor) og kryptografer (til hemmelige koder). Men naturligvis når man kun til 'stavestadiet'.

Udgangspunktet for emnet er naturligt nok behovet for kommunikation under militære forhold, hvor det, at meddelelser kommer sikkert frem uden at blive opsnappet af fjenden, kan være afgørende for liv eller død. Men titlen: Kommunikation 'før computeren' vækker til eftertanke: Mange unges chatteri på Internettet giver indtryk af en enorm, verdensomspændende kommunikation. Men er forholdet ikke snarere, at computeren er med til at isolere nogle i forvejen ensomme unge endnu mere, end godt er?

Undervisningstilbudet anbefales både til dansk, historie, fysik og natur/teknik.

Vagn Thonesen

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Museer

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS