Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Skoleudspil

Minister: Skoler bør fremover styrke sfo’en, når de korter skoledagen

Når skolerne i fremtiden gør skoledagen kortere, bør de samtidig betale for den øgede åbningstid i sfo’en, lyder en opfordring fra undervisningsministeren.

Foto: Tv fra Folketinget
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
4 kommentarer
20. november 2023, kl. 12:55
4 kommentarer

Skolerne bør ikke bruge alle de sparede penge på undervisning og lærere, når de forkorter skoledagen. Sådan lyder en helt klar melding fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).

Ministeren kom med opfordringen i folketingssalen onsdag i sidste uge på et direkte svar til Radikales ordfører Lotte Rod.

Mattias Tesfaye henviste til, at regeringen i forbindelse med sit skoleudspil foreslår, at der ikke længere skal være krav om, at de ’sparede’ resurser fra kortere skoledage skal bruges andre steder i undervisningen.

Fremover mener regeringen også, at midlerne skal kunne bruges i sfo’erne for at dække den øgede åbningstid, der er nødvendig, når skoledagen bliver kortere.

Lotte Rod (RV) er en af de politikere, der har læst Folkeskolens dækning af påbud til skoler om vold mod lærere. Hun kalder det ”ulykkeligt” og ”urimeligt over for lærerne”. Tv fra Folketinget

”Jeg tror, at de fleste kommer til – det vil jeg i hvert fald selv gøre – vil dække de ekstra pædagogtimer i sfo’en. Der vil stadigvæk være penge tilbage, så man vil kunne lave tolærerordninger”, lød det fra undervisningsministeren.

Mattias Tesfaye sagde samtidig, at der formentlig vil være skoler, der vælger ikke at bruge nogen af pengene til sfo’en.

”Jeg kan ikke afvise, at der vil være nogle skoler eller kommuner, der er fuldstændig ligeglad med fritidstilbuddene, som vil bruge alle resurserne i folkeskolen. Men det vil ikke være min opfordring”, kom det videre fra Mattias Tesfaye.

Tesfaye: Fritidsområdet finansierede en del af skolereformen

Det fik Lotte Rod til at spørge, hvorfor der overhovedet er behov for at spørge ministeren til sfo’ernes økonomi, når Mattias Tesfaye ved flere lejligheder har talt om vigtigheden af fritidspædagogikken.

”Vi står her, fordi vi ikke kan få i pose og sæk, og fordi da man for ti år siden gjorde skoledagen længere, så betalte man det jo blandt andet ved at tage nogle penge fra fritidsområdet og flytte dem over på skolen”, lød det fra ministeren, som tilføjede, at ”vi i Danmark har mistet fornemmelsen af værdien <f fritidstilbuddene”.

Læs også

Vil redde små skoler ved at gøre det nemmere at spare på dem
Skoleudspil

Regeringen vil redde små skoler ved at gøre det nemmere at spare på dem

Undervisningsministeren fortalte også, at han gerne vil lade kommunerne øge forældrebetalingen til sfo’erne.

4 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Minister: Skoler bør fremover styrke sfo’en, når de korter skoledagen

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS