Bogen bærer øko-mærket på bagsiden, fordi den er trykt med vegetabilske farver og afvaskningsmidler på 100 procent genbrugspapir uden klorblegning. Bogen har fået støtte fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Strukturdirektoratet og fra Miljø- og Ernæringsministeriets Grønne Fond.
Og bogen fortæller i godt udvalgte billedsituationer og i en jordnær tekst om den økologiske mælks vej fra ko til karton.
Derfor er bogen anbefalelsesværdig til indskolingsbørn, der arbejder med emnet og/eller kan fåøko-mælk på skolen.
Men bogen peger også indirekte på nogle problemer af mere almen karakter: Hvorfor er ikke alle forlagets bøger trykt på denne miljøvenlige måde? Hvorfor støtter Strukturdirektoratet ikke nogle publikationer om oversprøjtede marker, industrialiseret produktion og usund mad? Og hvorfor stiller bogen ikke spørgsmålstegn ved, at den sunde øko-mælk bliver transporteret omkring i MD Foods biler, der er overmalede med reklamer for den u-økologiske Mejse-yoghurt, der er energi, så det basker.
Bogen gør meget ud af at forklare, at den økologiske mælk er anderledes, og det er vel netop her, koen ligger begravet, når det nu engang er øko-mælken, der kommer nærmest det naturlige.
De, der sætter profit over etik, har stadig et godt tag i vores meningsdannelse. Men altså: dette er en god og appetitlig bog.
Mælkebogen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.