Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Karrieremuligheder

Læreruddannelse lancerer kampagne: Vil vise, hvad uddannelsen åbner for

Københavns Professionshøjskole vil gøre op med opfattelsen af, at en lærer kun står og underviser elever i klassen. En ny kampagne skal vise, hvordan professionsuddannelserne kan åbne karrieremuligheder.

Jakob, Gry og Gamze fortæller alle, hvad de i dag bruger deres læreruddannelse til i en ny kampagne, der skal promovere læreruddannelsen.

Foto: KP
Maria Becher Trier
Maria Becher Trier Journalist
4 kommentarer
22. september 2025, kl. 04:30
4 kommentarer

”Jeg ved ikke, om jeg stadig var i lærerfaget, hvis jeg ikke havde fået lov til at efteruddanne mig.”

Sådan lyder det fra Gamze Özbudak, som er lærer i Ballerup. Hun har netop uddannet sig som vejleder i dansk som andetsprog, og hun har også taget en kandidat inden for forandring og læringsprocesser.

Hun er en af tre lærere, som deltager i Københavns Professionshøjskoles nye kampagne ”Få bevægelsesfrihed”.

Gamze lærer

“Det at kunne forme en kultur i 1. klasse. Det er den vildeste følelse,” siger Gamze Özbudak som er klasselærer i 2. klasse i Ballerup. Hun taget en vejlederuddannelse i dansk som andetsprog og en kandidat inden for forandring og læringsprocesser.

Foto: Københavns Professionshøjskole

“Vigtigt at fortælle, at der er et hav af muligheder”

Kampagnen sætter fokus på, at professionsuddannelserne ikke er en ensretning, men sagtens kan åbne døre til en karrieremæssig dynamik og udvikling.

Gamze Özbudak vidste ikke helt, hvad hun gik ind til, da hun blev kontaktet af professionshøjskolen for at deltage i kampagnen.

”Men jeg tænker, det er et fedt budskab,” siger hun.

Hun blev uddannet lærer i 2012. Efter nogle år begyndte hun at føle, at hun trådte ind i et velkendt hamsterhjul, når hun gik på arbejde. Selv om to dage ikke er ens, når man underviser børn, så begyndte hun at mangle faglige udfordringer.

Efter et jobskifte til en anden skole spurgte hun, om hun måtte uddanne sig til vejleder inden for dansk som andetsprog.

”Det er mit hjertebarn. Jeg har altid haft en interesse for det, men har ikke vidst, hvordan jeg skulle komme dybere ind i feltet. Da jeg skiftede arbejde for tre år siden og fik mere ansvar inden for området, var det oplagt, at jeg gik til min leder og spurgte om at få uddannelsen.”

For Gamze Özbudak er muligheden for at tage en uddannelse via sit nuværende job en klar investering i både arbejdspladsens fremtid og hendes egen udvikling.

“Jeg synes, det er vigtigt at fortælle, at der er et hav af muligheder som lærer, så derfor deltager jeg i kampagnen,” siger Gamze Özbudak.

Jakob er læreruddannet og med i en ny kampagne fra Københavns Professionshøjskole

En af grundene til, at Jakob i første omgang ikke ville søge ind på læreruddannelsen var, at han troede, han kun kunne blive lærer. I dag er han læreruddannet og arbejder som konsulent i Future Classroom Lab og er med i en ny kampagne fra Københavns Professionshøjskole.

Foto: KP

Fokus på udviklingsmuligheder

Dekan Jakob Harder fra Københavns Professionshøjskole forklarer, at baggrunden for kampagnen blandt andet er, at tal fra evalueringsinstituttet viser, at manglende karrieremuligheder får mange unge til at fravælge en professionsuddannelse.

Med kampagnen håber professionshøjskolen at skubbe til den opfattelse.

“I praksis giver disse uddannelser masser af muligheder for løbende udvikling og variation, som passer perfekt til de unges ambitioner, uden at det skal være nødvendigt at opgive sin fagprofession,” siger Jakob Harder. 

Jakob Harder mener, at professionsuddannelserne er nogle af de fagområder, hvor der er flest muligheder for efteruddannelse.

“Vores dimittender bevæger sig konstant – i udvikling af praksis, innovation i frontlinjen, ledelse tæt på og fra lokalt til internationalt arbejde,” siger han og peger blandt andet på Gry, som arbejder som lærer i Zoologisk Have.

Gry er lærer og med i en kampagne fra Københavns Professionshøjskole

Gry er læreruddannet og arbejder i dag med undervisning og udarbejdelse af undervisningsmaterialer i Zoologisk Have.

Foto: KP
4 kommentarer

Læs også

  • To læreruddannelser har succes med at tiltrække udenlandske studerende: "Vi udvider kagen"  
    Lærermangel

    To læreruddannelser har succes med at tiltrække udenlandske studerende: “Vi udvider kagen”  

  • Tidligere rektor: Det kræver en trepart, hvis vi skal sikre, at der uddannes lærere nok i alle fag
    De 'små' fag

    Tidligere rektor: Det kræver en trepart, hvis vi skal sikre, at der uddannes lærere nok i alle fag

2 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Læreruddannelse lancerer kampagne: Vil vise, hvad uddannelsen åbner for

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS