”Jeg ved ikke, om jeg stadig var i lærerfaget, hvis jeg ikke havde fået lov til at efteruddanne mig.”
Sådan lyder det fra Gamze Özbudak, som er lærer i Ballerup. Hun har netop uddannet sig som vejleder i dansk som andetsprog, og hun har også taget en kandidat inden for forandring og læringsprocesser.
Hun er en af tre lærere, som deltager i Københavns Professionshøjskoles nye kampagne ”Få bevægelsesfrihed”.
“Vigtigt at fortælle, at der er et hav af muligheder”
Kampagnen sætter fokus på, at professionsuddannelserne ikke er en ensretning, men sagtens kan åbne døre til en karrieremæssig dynamik og udvikling.
Gamze Özbudak vidste ikke helt, hvad hun gik ind til, da hun blev kontaktet af professionshøjskolen for at deltage i kampagnen.
”Men jeg tænker, det er et fedt budskab,” siger hun.
Hun blev uddannet lærer i 2012. Efter nogle år begyndte hun at føle, at hun trådte ind i et velkendt hamsterhjul, når hun gik på arbejde. Selv om to dage ikke er ens, når man underviser børn, så begyndte hun at mangle faglige udfordringer.
Efter et jobskifte til en anden skole spurgte hun, om hun måtte uddanne sig til vejleder inden for dansk som andetsprog.
”Det er mit hjertebarn. Jeg har altid haft en interesse for det, men har ikke vidst, hvordan jeg skulle komme dybere ind i feltet. Da jeg skiftede arbejde for tre år siden og fik mere ansvar inden for området, var det oplagt, at jeg gik til min leder og spurgte om at få uddannelsen.”
For Gamze Özbudak er muligheden for at tage en uddannelse via sit nuværende job en klar investering i både arbejdspladsens fremtid og hendes egen udvikling.
“Jeg synes, det er vigtigt at fortælle, at der er et hav af muligheder som lærer, så derfor deltager jeg i kampagnen,” siger Gamze Özbudak.
Fokus på udviklingsmuligheder
Dekan Jakob Harder fra Københavns Professionshøjskole forklarer, at baggrunden for kampagnen blandt andet er, at tal fra evalueringsinstituttet viser, at manglende karrieremuligheder får mange unge til at fravælge en professionsuddannelse.
Med kampagnen håber professionshøjskolen at skubbe til den opfattelse.
“I praksis giver disse uddannelser masser af muligheder for løbende udvikling og variation, som passer perfekt til de unges ambitioner, uden at det skal være nødvendigt at opgive sin fagprofession,” siger Jakob Harder.
Jakob Harder mener, at professionsuddannelserne er nogle af de fagområder, hvor der er flest muligheder for efteruddannelse.
“Vores dimittender bevæger sig konstant – i udvikling af praksis, innovation i frontlinjen, ledelse tæt på og fra lokalt til internationalt arbejde,” siger han og peger blandt andet på Gry, som arbejder som lærer i Zoologisk Have.
Læreruddannelse lancerer kampagne: Vil vise, hvad uddannelsen åbner for
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.