Marianne Ditlevsen fra Lærerstuderendes Landskreds mente, at det udelukkende var en fagforeningsteknisk beslutning at optage alle, der underviser i folkeskolen:
"Men at udtrykke sig explicit om meritlæreruddannelsen i foreningens principprogram har betydning som et uddannelsespolitisk signal udadtil", sagde hun og kaldte meritlæreruddannelsen 'professionsunderminerende'.
Kamille Wind, LL, fremhævede, at DLF netop har valgt at skifte Princip- og Arbejdsprogrammet ud med et overordnet principprogram, fordi indsatsområderne så ofte er blevet overhalet indenom af virkeligheden:
"Her kan man frygte at blive overhalet af udviklingen, fordi meritlæreruddannelsen er en midlertidig løsning på et lærermangelsproblem", sagde hun, da hun fremlagde Lærerstuderendes Landskreds' forslag til ændringer i principprogrammets afsnit om læreruddannelsen.
"Der står tydeligt, at merituddannelseen er indført for at løse et akut lærermangelproblem", svarede DLF-næstformand Stig Andersen. "Der står også, at vi vil arbejde på, at det skal være muligt at bygge oven på den uddannelse, så meritlærerne kan få kvalifikationer svarende til den almindelige læreruddannelse. Når vi har taget det med, er det, fordi der jo kommer meritlærere ind i skolen. De bliver medlemmer hos os, og så skal de kunne slå op i principprogrammet og se, hvad vi mener om uddannelsen. Også selvom der sker ændringer af uddannelsen, vil der i mange år frem være meritlærere i folkeskolen", påpegede han.
Lærerstuderendes Landskreds har for kort tid siden udarbejdet et kompromisforslag, som vil blive diskuteret på et hovedstyrelsesmøde denne formiddag.
Lærerstuderende: Merituddannelsen ud af principprogrammet
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.