Debat: Professionshøjskolerne er blevet for akademiske

Professionshøjskolerne burde klæde deres studerende på til virkeligheden under studiet. Men i stedet bruges der alt for mange resurser på forskning og akademisk arbejde

Publiceret Senest opdateret

I de seneste par år har der været meget debat om kvaliteten af pædagog- og læreruddannelsen. Ofte med udgangspunkt i, at uddannelserne er underfinansieret, at de studerende har for få undervisningstimer, at de ikke får nok feedback og at dette går udover kvaliteten af forløbene. Men undervisningstimer og feedback er ikke et kvalitetsmål i sig selv. Derimod er indholdet, læringsformer og læringsudbyttet afgørende faktorer for kvaliteten.

Netop indholdet i uddannelsen på professionshøjskolerne er elefanten i rummet. Ser man på definitionen af en ”professionsuddannelse”, skal undervisningen hænge sammen med det, der sker ude i virkeligheden. Der er lagt op til, at de studerende skal arbejde med temaer, som de vil møde på en arbejdsplads. Det er særligt her, at uddannelserne er udfordret. I en evaluering af pædagoguddannelsen fra 2021 (uddannelses- og forskningsministeriet) konkluderes det, ”at samspillet mellem praktik og undervisning ikke hænger sammen og at kun 23 procent af de arbejdsgivere, der har ansat nyuddannede pædagoger de seneste år, vurderer at uddannelsen har klædte dem ordentligt på til det, der venter dem i praksis”.

Dertil viser nye tal fra tænketanken Kraka, at næsten hver anden nyuddannet lærer fra årgang 2020 vælger folkeskolen fra. Her spiller bl.a. arbejdsvilkårene og lønnen en rolle, men der tegner sig også andet billede. Nemlig vores grundlæggende behov for at føle os kompetente. Her møder jeg jævnligt fagfolk, som beretter om, at fravalget af folkeskolen primært handler om, at de ikke føler sig klædt godt nok på til at tackle mange af de problemstillinger, som de møder hver dag i praksis. Det er endda gået så vidt, at nogle kommuner har aftaler med private konsulenthuse til at klæde nyuddannede lærere og pædagoger på til praksis gennem intensive kursusforløb, når de bliver ansat. Forløb, som har vist sig at være en nødvendighed, fordi de nyuddannede mangler helt basal viden om fx mistrivsel, konfliktløsning, klasseledelse, interkulturel pædagogik, forældresamarbejde mv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Den akademiserede virkelighed

Dette er ikke en ny problemstilling. For 10 år siden fandtes samme ønske om at skabe bedre teori-praksis-kobling på uddannelserne. I forskningsrapporten Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne viser: ”at der fortsat er langt fra skolebænk til praksis”. Uanset hvor mange gange politikerne vælger at reformere og nytænke uddannelserne, mener jeg, at problemet findes et helt andet sted. Statistikkerne over nyansatte adjunkter og lektorer taler nemlig deres tydelige sprog og er muligvis en del af forklaringen på, hvorfor studierne er blevet mere akademiseret. Antallet af Ph.d’er ansat er fordoblet på blot fire år, og når blikket rettes mod de seneste års stillingsopslag går den samme sætning igen og igen: ”du må meget gerne have en relevant ph.d.-uddannelse”, men ingen ønske eller krav om praksiserfaring. Underviserne er altså meget langt fra praksis, og det kan være én forklaringerne på den stigende utilfredshed over tavle undervisning med genbrug og oplæsning af teksttunge slides med abstrakte teorier, som sjældent er brugbare i praksis.

Jeg kan godt frygte, at nogle er mere optaget af at uddanne akademikere og forskningsprofiler fremfor dygtige lærere og pædagoger. Som også sociolog og prisvindende underviser Anette Prehn skrev i sin bog fra 2015, Hjernesmart pædagogik:

"Jeg er skeptisk overfor tendensen med at teoretisere dygtige pædagoger og lærere. Ligesom jeg er skeptisk overfor, at mindre dygtige praktikere skulle blive dygtige praktikere af teoretisk overbygning. Spørger du mig, udvikles pædagogisk praksis først og fremmest gennem jordnær og enkel praksistræning.”

Det er en klokkeklar kritik af uddannelserne, og som et alternativ opfordrer Prehn til at trække videnskab ud af elfenbenstårnet og oversætte det til et hverdagssprog, visuelle hjælpemidler og metoder, som er brugbar i virkeligheden. For som Prehn argumenterer; ”Hvis forskning ikke når ud til og gavner almindelige mennesker, hvad er så overhovedet pointen?” Det er ikke kun studerende og medarbejdere, som efterspørger mere praksisnærhed. Også ledere i den tidligere nævnte evaluering fra 2021 af pædagoguddannelsen ”efterspørger nyuddannede, som har viden om målgruppen, konflikthåndtering, samarbejde samt social- og specialpædagogiske metoder”.

Altså mangler der en kobling mellem indhold og elevernes realiteter. Desværre er det min erfaring, at et flertal af underviserne prioriterer forskningsaktiviteter- og artikelskrivning i sådan en grad, at undervisningen bliver til et bijob. En af konsekvenserne er, at uddannelsesinstitutionerne således har medarbejdere, som hverken har de didaktiske og pædagogiske kompetencer til at undervise. Eller den nødvendige indsigt fra praksis til at tilbyde meningsfyldt indhold og læringsformer til de studerende. Der eksisterer således et modsætningsforhold, hvor der på den ene side er studerende, som efterspørger relevant og praksisnær undervisning - og på den anden side undervisere, som er optaget af at blive prestigefyldte forskere, som skal forfatte anerkendte artikler og bøger.

Hvilke initiativer skal der til

På nuværende tidspunkt klæder vi de studerende med viden og teori, som egner sig til de absolut bedste betingelser og børnegrupper i praksis – uden at tage højde for mange af de uforudsete og almindelige problemstillinger, som der er i hverdagene - såsom sygefravær, møder, sårbare/udsatte børn, utilfredse forældre samt et hav af ad-hoc opgaver. Dog er der ingen tvivl om, at de seneste års kritik af professionshøjskolerne er taget til efterretning. Et flertal af professionshøjskoler har allerede sat flere initiativer i værk til at skabe en mere praksisnær uddannelse, og man kan håbe, at den kommende reform af læreruddannelse, ”som sigter mod en fagligt stærkere og mere attraktiv uddannelse, der matcher forskolens behov” bidrager til, at professionshøjskolerne får rekrutteret, fastholdt og klædt kommende fagfolk på til praksis. Men hvis vi skal nå i mål med dette, kræver det, at de udfordrer og nytænker underviserrollen. Man kunne eksempelvis hæve prestigen ved pædagog- og lærerfagligheden ved at anerkende og ansætte medarbejdere, som rent faktisk har været ansat som lærere eller pædagoger i praksis. Dertil kunne man skrue ned for forskningsaktiviteter og overveje, om de nuværende medarbejdere skal have en rolle på en skole eller institution. På samme måde som Børne- og Undervisningsministeriet har gjort med nogle af deres læringskonsulenter, hvor de er ansat i 60/40 ordninger. Det vil give en hjælpende hånd ift. nogle af de store rekrutteringsudfordringer, der er i praksis landet rundt - og samtidig bidrage til, at underviserne får en hårdt tiltrængt indsigt i virkeligheden på skolerne.

Dertil skal uddannelsesledere tættere på undervisernes praksis – og give feedback på det didaktiske og pædagogiske indhold af deres medarbejders undervisningsforløb. I mine 6 år som medarbejder har jeg kun én gang haft en uddannelsesleder, der observerede og gav feedback på min undervisning. Hvis man ønsker at komme kritikken til livs, skal der mere til end økonomi og justering af kompetence- og vidensmålene på uddannelsen.