Undervisningsministeriets statistik-kontor har analyseret seminarie-søgningen i 2001 og konstaterer, at folkeskolelærer er 'en uddannelse, der rykker'. 86 procent af de lærerstuderende havde nemlig valgt læreruddannelsen som deres første prioritet, og mange har valgt at flytte for at komme ind på det seminarium, de ønskede. Folkeskolens opgørelse fra sommeren 2002 viser, at antallet af førsteprioriteter steg yderligere markant sidste år. Der er altså i høj grad tale om et valg af læreruddannelsen, ikke en nødløsning fordi man ikke kom ind på drømmestudiet. Til gengæld var der forholdsvis mange - 753 ud af 4440 - der sprang i målet og udeblev fra seminariet, selvom de var blevet optaget.
Men over halvdelen af de lærerstuderende lever altså ikke op til undervisningsminister Ulla Tørnæs' ønske om en hurtig vej gennem uddannelsessystemet. De har ikke gået på en gymnasial uddannelse i de sidste tre år før studiestart, og tidligere undersøgelser har vist, at knap halvdelen af de lærerstuderende har gået på en anden uddannelse, før de begyndte på seminariet.
Lærerstuderende har prøvet andre uddannelser først
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.