"Jeg ved godt, at mange af mine forsøg var eksperimenter. Men det gamle ord" Hvo intet vover, intet vinder " har egentligt været mit valgsprog. Man kan ikke vide, om det, man afprøver, kan bære. Dog bliver man jo også klogere med årene, så den sidste af mine klasser har nok nydt godt af, at der har været mange andre forsøg fra min hånd, inden de kom til."
Sådan skriver Ute Johanna Schmidt i anledning af skolens 200 års jubilæum. Landets lokalarkiver har indsamlet erindringer fra omkring 30 lærere som en del af projektet Lærer for livet. Formålet er at sætte fokus på lærernes skiftende roller og centrale betydning for skolens udvikling.
I fredags blev der så uddelt præmier til de tre bedste. Ud over Ute Johanna Schmidt, som fik førstepræmien, var der hæder til Ole Gade Lorentzen, som fortæller om tiden mellem 1966 og 1971, hvor der så småt blev sagt farvel til den autoritære lærerrolle. Tredjepræmien gik til Jørn Nielsen for hans beretning om blandt andet livet i en lille landsbyskole i Udkantsdanmark. Her opnåede han ved sin ansættelse i 1961 høj status, da han var den eneste på lærerværelset med en studentereksamen.
De tre vindere er blevet udvalgt mellem omkring 30 nominerede. De fik overrakt diplom og præmier af Kulturminister og tidligere lærer Marianne Jelved fredag eftermiddag. Deres beretninger kan læses ved at følge linket til højre.
Lærerliv er værd at mindes
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.