Af C. Falkenberg og S. Madsbjerg
60 sider i A4-format, 125 kroner
Dansklærerforeningen, telefon 3379 0010
Er det ikke lidt krukket at kalde klassen for 3.@ - og ikke bare 3.a? Når man har læst bogen, må man indrømme, at etiketten svarer ganske godt til flaskens indhold. IKT (informations- og kommunikationsteknologi) er nemlig det helt centrale værktøj i den undervisning, som beskrives og begrundes i materialet - det består af en film og bogen her (anmelderen har kun set bogen).
Både bog og film (som er en selvstændig fortsættelse af 'Man ska' ku' læse', 1996) er lavet med det formål at få lærere på skolens mellemtrin til at gennemtænke egen praksis og ikke mindst overbevise dem om, at storylinearbejdsformen bare er sagen. Det sidste kan kun lykkes.
Bogens første del om læring og læringssyn måtte gerne have fyldt lidt mere, for det er jo krumtappen i arbejdet. Blandt andet ville vi gerne vide mere om, hvordan læreren bør opføre sig, når det gælder om at få børnene til at arbejde. Det er centralt, for det er jo den, der arbejder, som lærer. At få børnene til at ville er just undervisningens kunst, så læreren må dagligt spørge sig selv: Hvis arbejde er det? Er det stadig elevernes projekt, eller har de voksne sat sig tungt på det?
Anden del beskriver 3. klasses arbejde med at finde en venskabsklasse i Sverige. Her går det løs med skærmlæsning, IKT-viden, computerskrivning, men også alt muligt andet som håndskrift, musik og kunst. Her er ti sider med en grundig undervisningsplan (storyline).
I tredje del gives råd om organisering af arbejdet. Der er en ganske kort, men meget fin beskrivelse af storylinearbejdsformen. Til sidst beskrives fordele ved makkerparlæsning og et skriftsprogsinviterende læringsrum.
Det er flot, at man på så få sider får tilgodeset både teori og praksis. Bogen virker troværdig, fordi Ane (læreren) og hendes spillevende 3. klasse 'er til stede' på de fleste sider.
Birgit Christensen
Læreres efteruddannelse
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.