Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Forskning

Lærere føler, inklusion 
truer deres autoritet

Jesper Nørby
John Villy Olsen
2 kommentarer
29. august 2012, kl. 02:28

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

2 kommentarer

Flere elever skal inkluderes i den danske folkeskole, og et af midlerne er, at lærerne konstant reflekterer over deres egen praksis. Det stiller ekstremt store krav til lærerne, og samtidig sætter det relationen mellem skoleleder og lærer på spil.

Folkeskolen nr. 15 2012

videnskab.dk

Helene Rathners afhandling

Det viser ph.d.-afhandlingen »Promises of Reflexivity. Managing and Researching Inclusive Schools«, som Helene Ratner har forsvaret på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School (CBS).

Helene Ratner fortæller ifølge videnskab.dk, at nogle lærere føler sig truet på deres autoritet og professionalitet. Det sker, fordi det ikke længere er en legitim mulighed for lærerne at ekskludere elever, som forstyrrer undervisningen.

»I stedet for at placere problemet i barnet forventes de hele tiden kritisk at stille spørgsmål ved deres egen praksis – og det kan være både svært og grænseoverskridende«, siger hun.

Afhandlingen er skrevet efter blandt andet 48 dages observationer på to skoler fra august 2009 til juni 2010, 12 interview med skoleledere og ni interview med lærere.

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Lærere føler, inklusion 
truer deres autoritet

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS