Nyt projekt skal udvikle ordblindeundervisning for børn fra udfordrede familier

Man kan godt være ordblind, samtidig med at man kommer fra en familie med store sociale problemer. Et projekt støttet af Egmont Fonden skal nu udvikle en ordblindeundervisning målrettet de dobbelt udfordrede børn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nationalt Videncenter for Læsning har fået næsten 4 millioner kroner i støtte fra Egmont Fonden til projektet, som gennemføres sammen med samtlige seks professionshøjskoler og 12 skoler i kommuner. I alt vil 144 børn få hjælp i løbet af projektårene fra 2020 til 2022, og bagefter skal erfaringerne så udbredes til hele landet.

Design Based Research hedder den metode, som skal skabe den form for ordblindevenlig undervisning, de pågældende børn har brug for. Deltagerne i projektet - både børn og voksne udvikler og afprøver forskellige indsatser.

"Alle involverede er altså medskabere af indsatsen og oplever dermed ejerskab til projektet", forklares det på videnomlaesning.dk

Barnets familie og lærere, læsevejleder og pædagoger fra barnets skole involveres som aktive parter i projektet. Specialister fra de seks professionshøjskoler sparrer med parterne og står efterfølgende for at dele projektets metoder og resultater med landets øvrige kommuner. 

 

Powered by Labrador CMS