Da statsminister Anders Fogh Rasmussen i sin åbningstale tirsdag den 7. oktober angreb lærernes faglighed vakte det frustration hos den socialdemokratiske overborgmester. Jens Kramer Mikkelsen er selv uddannet lærer, og "jeg må indrømme, at jeg var dybt forundret over en række af statsministerens udtalelser".
Det skriver han i et brev til Jan Trojaborg, formand for Københavns Lærerforening. Brevet blev læst op til foreningens generalforsamling dagen efter statsministerens åbningstale.
"Når skolen mødes af usaglige angreb, der bygger på uvidenhed og fordomme, er det dybt frustrerende - både for en lærer og for en overborgmester", skriver han i brevet.
Kramers brev er ment som en skriftlig støtteerklæring til Københavns Lærerforening, som samme dag som statsministeren holdt sin åbningstale sendte et åbent brev til Anders Fogh Rasmussen. Her kritiserede foreningen statsministeren for at nedvurdere lærernes arbejde og indlede debatten om folkeskolen på et ukvalificeret niveau.
"Du skal samtidig vide, at vi her på Københavns Rådhus bakker op om kommunens lærere og fuldt ud anerkender den store indsats, som de hver dag gør på de københavnske skoler", slutter Jens Kramer Mikkelsen sit brev.
Anders Fogh Rasmussens udtalelser har mødt stor modstand og kritik fra både Danmarks Lærerforening og oppositionen. Under åbningsdebatten sidste torsdag i Folketinget blødte han dog op og kom med noget, der lignede en undskyldning til lærerne.
"Der har været tendens til, at faglige færdigheder måske har været trængt lidt i baggrunden", lød vurderingen nu fra Anders Fogh.
Kramer støtter KLFs kritik af Fogh
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.