Forsknings- og uddannelsesminister Jesper Petersen (S) blev på årets Uddannelsesdebat trist over at høre, at mange unge ikke synes, det er en 'stor nok drøm' at ville være lærer.

Trivsel til debat: Derfor vælger så få at blive lærer

De unge fravælger læreruddannelsen til fordel for større drømme, lød det fra en højskolelærer på årets Uddannelsesdebat på læreruddannelsen i Nørre Nissum. Uddannelsesministeren var blandt tilhørerne og udtalte efterfølgende, at det gjorde ham ked af det.

Publiceret

Trivsel er temaet for årets Uddannelsesdebat, hvor skolefolk mødes på læreruddannelsen i Nørre Nissum i Vestjylland.

En af årets hovedtalere er Christian Hjortkjær, der er højskolelærer og forfatter til bogen ’Utilstrækkelig’, hvor han forsøger at forklare årsagerne til den stigende mistrivsel blandt danske unge.

Årsagerne er ikke overraskende komplekse, men ved hjælp af en række t-shirts med slogans, kredsede han problemet ind.

”De her t-shirts er en lang række af påbud, som man umuligt kan leve op til”, sagde højskolemanden fra scenen til en fyldt festsal: "’Shine Like a Star’, ’Create the Future’. ’Rule the World’. Det er jo sådan en Putin t-shirt i børnestørrelse. ’Keep Smiling’ – for hvis skyld? Nok ikke barnets”.

Men den værste er efter Christian Hjortkjærs mening sweateren med budskabet: ’Dream Big. Believe in Yourself’.

”Det er jo helt forfærdeligt”, sagde han.

”Vores unge har gennem hele deres opvækst fået at vide, at de skal stræbe efter det ypperste, og at de kan nå det, hvis de bare prøver hårdt nok. Jeg har en del elever på højskolen, som fortæller mig, at de gerne vil være lærere, men samtidig synes de ikke, at det er en drøm, der er stor nok til, at den er værd at stræbe efter”, fortalte han videre.

En trist minister

Det var en oplysning, som kom bag på forsknings- og uddannelsesminister Jesper Petersen (S), som deltog i en debat efter Christian Hjortkjærs oplæg.

”Det er jo virkelig deprimerende, at det ikke er en stor nok drøm at blive lærer”, sagde han.

”Vi ved, at 10 procent af en årgang på et tidspunkt i løbet af deres ungdom overvejer læreruddannelsen, men så vælger de at gå en anden vej. Det skal vi have ændret på”.

Lærernes utilstrækkelighedsfølelse

Christian Hjortkjær anbefalede i debatten også, at ministeren skal tage lærernes utilstrækkelighedsfølelse alvorligt, ikke mindst hvis ministeren agter at fastholde dem i lærerjobbet.

”Jeg er ofte ude på ungdomsuddannelser og holde oplæg om unges oplevelse af utilstrækkelighed”, fortalte han.

”Så kommer vi til et punkt, hvor vi også taler som lærernes følelse af utilstrækkelighed, og når man først får prikket hul… Den er massiv blandt de lærere, som brænder for deres fag og har en tårnhøj protestantisk arbejdsmoral, hvor de hellere vil gøre lidt mere end det, de skal. Og så mødes de med krav om dokumentation og evalueringer i én uendelighed - en tankegang om, at de nok hele tiden prøver at slippe afsted med at gøre lidt mindre, end de skal. Det brænder de ud af, de forlader faget efter fem-seks år…”

”Ja, vi ser det samme i folkeskolen, og det er forfærdeligt talentspild”, indskød ministeren.

Ifølge Jesper Petersen har Københavns Professionshøjskole fat i noget af det rigtige med deres slogan ’Det er ikke HVAD du vil være – men HVEM du vil være det FOR’, som har hængt som banner på Campus Carlsberg i København.

”Det slogan kan jeg godt lide”, sagde Christian Hjortkjær.