Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

KLF: Statsministeren nedvurderer lærerne

Statsministerens åbningstale tirsdag var en nedvurdering af lærernes arbejde og en intimidering af deres professionalisme, skriver formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, i et åbent brev til statsministeren.

Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
Start debatten
8. oktober 2003, kl. 11:05

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

"Det styrker ikke din troværdighed og vores respekt for dig, når du kan udtale dig om, at lærerne sidder i rundkreds og spørger den enkelte elev, 'Hvad synes du selv?'. Det er ikke alene urigtigt, det er nedvurdering af lærernes arbejde og en intimidering af vores professionalisme. Du lever på dette punkt ganske enkelt ikke op til dine egne krav: 1. 'den første forudsætning for at føre en meningsfyldt samtale er altså, at man ved, hvad man snakker om' og 2. 'Hvis ukvalificerede meninger bliver lige så gangbare som kvalificeret viden, så ender det alt sammen i tomhed og dumhed.'", skriver Jan Trojaborg.

Statstministeren fortsætter opgør med 'rundkredsene' i skolen, folkeskolen.dk 7. okt. 2003

"For enten har du ikke sat dig ind i sagen. Eller også taler du i et politsk ærinde mod bedre vidende, hvilket næsten er værre".

Han advarer mod at drage for håndfaste konklusioner af Pisa-undersøgelsen, påpeger, at skolerne allerede har forbedret læseindsatsen med gode resultater, og at den seneste internationale undersøgelse viser, at danske skolebørn er glade for deres skole og ligger i top med hensyn til viden om politiske forhold.

"De københavnske lærere deltager meget gerne i en meningsfyldt debat, men må beklage, at du desværre indleder samtalen på et niveau, der er aldeles ukvalificeret. Det giver os en ubehagelig følelse af, at du egentlig slet ikke ønsker dialogen, men snarere er ude på at lægge os som befolkningsgruppe for had. hvis vi tager fejl, er vi naturligvis parat til at diskutere", skriver Jan Trojaborg og ønsker en debat uden fordomme og med meninger baseret på kendsgerninger, ikke på postulater.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

KLF: Statsministeren nedvurderer lærerne

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS