Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

KL om regeringens skoleudspil: Giver “forhåbentlig en meget bedre og sjovere skoledag for både elever, skolens medarbejdere og ledere”

I KL tager man positivt imod SVM-regeringens skoleudspil, som man håber på kan være med til at skabe “en meget sjovere skoledag” for elever og lærere.

Foto: KL.dk
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
Start debatten
11. oktober 2023, kl. 09:35
Start debatten

Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S) tager positivt imod regeringens længe ventede skoleudspil.

"I udspillet er der for eksempel konkrete redskaber til at skabe en skoledag, hvor der er plads til motivere og udfordre alle børn. Det giver forhåbentlig en meget bedre og sjovere skoledag for både elever, skolens medarbejdere og ledere", siger han i en pressemeddelelse.

Det er et ønske fra regeringen, at der skal være en ny balance mellem teori og praksis i alle folkeskolens fag. Det er en omstilling, som kommunerne længe har efterspurgt, lyder det fra Thomas Gyldal Petersen.

”Det kræver tid og plads til medarbejdernes faglige kreativitet, at bringe undervisningen mere ud af skolen og bringe verden udefra mere ind i skolen. Det kan de mange konkrete læringsmål komme til at stå i vejen for. Ikke mindst i udskolingen, hvor læringsmål og afgangsprøvernes indhold kan blive forstyrrende for undervisningen”, siger han.

Ligesom regeringen mener han, at det er afgørende, at færre elever visiteres til specialundervisning, fordi det trækker mange penge ud af den almene undervisning.

”Vi er glade for, at regeringen så klart stempler ind på, at flere elever og dermed flere ressourcer og faglighed skal blive i folkeskolens almene undervisning", siger han.

"Det er vigtigt for både sårbare og stærke elever, at vi får skabt nogle endnu stærkere fællesskaber, hvor flere børn kan undervises. Vi skal have vendt den udvikling, hvor stadig flere penge går fra det almene til det specialiserede", tilføjer Thomas Gyldal Petersen.

Læs også

Her er regeringens skoleudspil

Her er regeringens skoleudspil

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

KL om regeringens skoleudspil: Giver “forhåbentlig en meget bedre og sjovere skoledag for både elever, skolens medarbejdere og ledere”

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS