"Beskrivelsen af folkeskolen som et sted, hvor børnene sidder i rundkreds, og der ikke stilles nogen krav, er ikke fair", skriver Ejgil W. Rasmussen i et debatindlæg bragt i Politiken i lørdags.
Modstanden mod Anders Fogh Rasmussens udtalelser om folkeskolen, som han kom med i sin tale ved Folketingets åbning tirsdag den 7. oktober, griber om sig. Københavns Lærerforening sendte et åbent brev til statsministeren samme eftermiddag, der dagen efter blev støttet af Københavns overborgmester Jens Kramer Mikkelsen. Også Danmarks Lærerforening og oppositionen meldte sig samme dag på banen med en skarp kritik. Nu er det så Kommunernes Landsforening, der kritiserer Fogh for at være urimelig over for den danske folkeskole.
"Hvis statsministeren havde talt om folkeskolen, som den så ud i halvfjerdserne og firserne, var der nok noget om snakken. Men der er faktisk sket meget siden da. Undervisningen tager i dag i langt højere grad udgangspunkt i den enkelte elevs læringsstil og faglige niveau. Der er meget klare og eksplicitte mål for, hvad eleverne skal lære, og der er i dag en helt anden holdning til vigtigheden af faglig kunnen og paratviden end tidligere", fastslår Ejgil W. Rasmussen.
Han erkender dog, at der er fag, hvor danske elever ikke er dygtige nok sammenlignet med elever fra nogle af vores nabolande. Samtidig understreger formanden for KL, at han er glad for, at Fogh lægger så stor vægt på folkeskolen, at det nævnes som et af de første punkter i åbningstalen:
"Men jeg vil opfordre til, at kritikken fremover bliver mere nuanceret og i højere grad afspejler folkeskolen anno 2003 og ikke den skole, som vi havde engang".
KL: Foghs folkeskolekritik for unuanceret
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.