Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Kildekritik i højsædet

Glimrende gratis materiale om arbejdet med kilder. Dog trækker irriterende småfejl lidt fra oplevelsen.

www.kilder.dk

Karsten Møller
Start debatten
3. august 2012, kl. 12:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Sydvestsjællands Museum har taget et prisværdigt initiativ med dette materiale ved at inddrage lokalhistorien i rigshistorien, samtidig med at man indfører kildekritik som historisk arbejdsmetode.

Titel: www.kilder.dk

Forlag: Kulturkørekortet – Skoletjenesten ved Sydvestsjællands Museum

Med udgangspunkt i kildekritiske arbejdsmetoder gennemgås de tre temaer "Byudvikling", "Anden verdenskrig" og "Ung før og nu".

Opbygningen er overskuelig, brugervejledningen til læreren er glimrende, og der er en god introfilm, der punktvis giver anvisninger på, hvordan arbejdet med kilder bør foregå. Desuden gives der eksempler på, at der til dette og hint afsnit kun bør være et timeforbrug på to undervisningslektioner. Alle vinkler indfases, og der er gode råd til læreren om at være tovholder og en understregning af, at netbaseret materiale indebærer en fare, når der ukritisk surfes på nettet.

Der er altid risiko for mangel på refleksion, når der arbejdes med "hurtige medier", men dette materiale søger at bevidstgøre for eleven, at det har stor betydning, hvordan man i forskellige situationer anvender kommunikationsmodellen afsender – modtager.

Som anmelder tager man uvilkårligt de kritiske briller på, når man skal læse om og anvende kilder; det er derfor meningsforstyrrende, at der i et undervisningsmateriale er sproglige småfejl, så man i første omgang tænker: "Er det her en øvelse i at finde fejl?" Det er heller ikke godt, at tekst på skærmen og oplæsning af samme ikke er helt i overensstemmelse.

Det er ærgerligt og unødvendigt, når nu ideen og det overordnede sigte er så godt. Materialet anbefales til brug for undervisningen på mellemtrinnet.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Kildekritik i højsædet

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS