To episoder har fået skolebestyrelsen på Grønløkkeskolen i Århus-forstaden Tranbjerg til at indføre et totalforbud mod brug af mobiltelefoner i skoletiden. Først fotograferede tre drenge i 7. klasse deres kammerater, mens de var i bad og klædte om efter idræt. Dernæst tog en dreng i 6. klasse et billede af en lærer, der bukkede sig i timen og derfor strittede med bagdelen.
"Vi er helt sikre på, at det kan blive meget værre. Når kamera-telefonerne bliver mere udbredte, kan vi risikere at stå med et stort problem. Vi snakker etik, blufærdighed, beluring og alle de aspekter, der ligger i, at man ikke kan vide sig sikker, når man tager tøjet af. Det skal stoppes. Det er ikke rimeligt, at man som menneske bliver udsat for det", siger skoleleder Bjørn Axelsen-Beck til Århus Stiftstidende.
Det er ulovligt at udstille klassekammerater offentligt, fastslår pressejurist Oluf Jørgensen fra Danmarks Journalisthøjskole.
"Det er i den grad noget, det tilhører privatlivet. Et omklædningsrum er ikke et frit tilgængeligt sted. Det er ulovligt og strafbart både at tage billedet og sende det rundt", advarer han i avisen.
Strafferammen for begge forseelser er bøde eller fængsel indtil seks måneder, såfremt eleven er 15 år eller derover. Økonomisk godtgørelse til den krænkede er også en mulighed.
Grønløkkeskolen har nu forbudt al brug af mobiltelefoner i skoletiden.
"Vi skal ikke skelne imellem, hvad eleverne tager billeder af. Det er slet ikke til at administrere", siger Bjørn Axelsen-Beck, der håber, forbudet også hjælper børnene til at sætte grænser uden for skoletiden.
Kamera-telefoner gør elever kriminelle
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.