
Lærere vinder stor iværksætterpris for digital læringsplatform til ordblinde
To ordblindelærere har vundet en pris på 400.000 kroner, så de kan arbejde videre med deres ide om en digital platform til ordblinde elever. Platformen bygger på multisensorisk undervisning og skal gøre det muligt for ordblinde elever at arbejde med læsning i klassen. Første udgave af app’en ventes at være klar om et år.
Mikael Højbjerg og Thomas Mose har vundet Game Changer-prisen, som gives til iværksættere, der har en ide til, hvordan hverdagen kan blive lettere for børn i Danmark. De har begge en baggrund som lærere i folkeskolen og som læsevejledere og ordblindelærere. I dag driver de virksomheden ordblindetræning.dk, hvor de udvikler undervisningsmaterialer og holder kurser for lærere, børn og forældre. Desuden underviser de ordblinde voksne på VUC.
Eleven husker bogstavernes lyde med fingrene
Mikael Højbjerg og Thomas Mose bygger deres undervisning på den multisensoriske tilgang. Det er en metode, som blev skabt i USA i 1930'erne og inddrager alle sanser i læseundervisningen. For eksempel lærer eleven at huske bogstavernes lyde ved hjælp af sine fingre.
"Metoden er understøttet af solid forskning. Man har blandt andet målt hjerneaktiviteten hos ordblinde før og efter et træningsforløb og har på den måde påvist, at deres hjerneaktivitet kommer til at ligne almindelige læseres", fortæller Mikael Højbjerg.
Læs også
Selv om metoden er udbredt i USA og har eksisteret i årtier, er han og Thomas Mose de første, som har sat den ind i en dansk kontekst.
"Måske er vi kommet først, fordi der ikke har været tradition for at lave undervisningsmaterialer til denne målgruppe", siger Mikael Højbjerg.
Eleven kan få ordblindeundervisning i klassen
Eleven kan få ordblindeundervisning i klassen
Makkerparret har lavet læse-stave hæfter, som bygger på den multisensoriske tilgang. Det samme kommer den digitale platform til. Tanken er også, at eleverne skal kunne bruge den, mens de sidder sammen med deres klassekammerater.
"At elever bliver taget ud af klassen til for eksempel ordblindeundervisning er ved at blive udfaset. Derfor udvikler vi platformen, så elever kan få ordblindeundervisning i klassen. Det bliver en omfattende app med 60-70 timers undervisning, hvor eleven får instruktion og feedback undervejs. Eleven får at vide, hvad han gør godt, og hvad han bør arbejde mere med, og bliver på den måde i høj grad selvkørende. App'en bygges op, så den både bliver sjov og effektiv at arbejde med", fortæller Mikael Højbjerg.
Eleven øver lydrette ord på to bogstaver
Eleven øver lydrette ord på to bogstaver
Med den nationale test for ordblindhed, som blev lanceret tidligere på året, vil ordblinde elever for alvor blive spottet, vurderer han. Men det vil stadig være forskelligt, hvad de får tilbudt af målrettet undervisning,
"Her kommer vi så med et bud på en systematisk undervisning i ordlæsestrategier. Eleven begynder måske med lydrette ord på to bogstaver, så på tre og fire bogstaver og derefter ord med flere stavelser. Gradvist vil vi indføre ord med konsonantklynger, og på sigt lægger vi også vokaltrapper ind, så eleven lærer, at u'et i dukke lyder som et å".
App'en bliver indrettet, så det ikke bliver så let for eleven at flytte et forkert bogstav. For eksempel hvis eleven skal stave til mus og kommer til at tage et b i stedet for et m.
Platformen er klar om et års tid
Platformen er klar om et års tid
Foreløbig har Thomas Mose og Mikael Højbjerg udviklet en betaversion, som elever tester i øjeblikket. Ud fra deres feedback skal app'en tilpasses og udvides med flere ord.
"Vi har ikke teknisk viden, men faglig viden om ordblindeundervisning. Via konkurrencen kommer vi til at indgå i et vejledningsprogram med erhvervsfolk, som ved noget om udviklingsdelen. Målet er, at vi er klar med en digital platform om et års tid", siger Mikael Højbjerg.