Debat

Debat: Folkeskoler kan være lukket land for børn med fysiske handicaps

Publiceret

Forleden præsenterede Børne- og Undervisningsministeriet hele syv rapporter, som til sammen evaluerer inklusionen i den danske folkeskole. Rapporterne peger på, at der er sket forbedringer på inklusionsområdet, men også at der er behov for at styrke lærerne fagligt for at kunne hjælpe alle børn bedst muligt.

Når vi taler om inklusion, kommer debatten ofte til at handle om den voksende gruppe af børn, som kæmper med udviklings- og adfærdsforstyrrelser samt psykisk sårbarhed. Men der er faktisk også en anden børnegruppe, som ofte har det svært i folkeskolen, og som sjældent bliver nævnt i den offentlige debat, nemlig de børn, som har fysiske funktionsnedsættelser.

Det er nemlig ikke alene elever med kognitive udfordringer, der har udfordringer med folkeskolen. Elever med fysiske funktionsnedsættelser samt de elever, der har forældre med fysiske ditto, møder også udfordringer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Folkeskolen og de fysiske udfordringer
I sommeren 2019 foretog UlykkesPatientForeningen en rundspørge blandt alle landets kommuner i forhold til den fysiske tilgængelighed, og rundspørgen viste, at der var betydelige udfordringer med den fysiske tilgængelighed på en række parametre. Problemerne er særligt omfattende i forhold til adgangen til faglokaler, legepladser og muligheden for at parkere tæt på skolens indgang.

Kun én kommune (med en enkelt folkeskole) er fuldt tilgængelig efter vores parametre. Den gennemsnitlige tilgængelighed for alle de målte kommuner er på 45 %. Det svarer til, at skolerne i gennemsnit kun har kunnet svare positivt på lidt under halvdelen af de stillede spørgsmål. Kun fire af landets kommuner har skoler, hvor tilgængeligheden er rigtig god.

Det er forståeligt, at kommunerne har vanskeligt ved at tilbyde handicapadgang på alle deres skoler. En stor del af de danske skoler er bygget i en tid, hvor der ikke fandtes krav om tilgængelighed. Det gør der i dag, og vi ser heldigvis, at mange kommuner er meget opmærksomme på adgangen for elever med handicap i både nybyggeri og ved renovering af eksisterende skoler.

Når undersøgelsens resultater alligevel er bekymrende, er det fordi, at folkeskolen er vigtig for hele den livsbane, der ligger foran et barn med et handicap.

De fysiske rammer er en forudsætning for at kunne indgå i den fælles leg. Når næsten 2/3 af de danske skoler ikke har kørestolsadgang på legepladsen, så betyder det, at en gruppe børn på grund af et handicap er afskåret fra at kunne indgå i frikvarterernes fællesskab. Undersøgelser viser, at social isolation generelt er et betydeligt problem for mennesker med handicap. Social isolation er farlig, og den skal ikke begynde i skolegården.

Folkeskolen er for alle – eller er den?
Som tiltrådt FN’s Handicapkonvention har Danmark forpligtet sig til at skabe et inkluderende uddannelsessystem. Dette gælder også inklusionen af børn med fysiske funktionsnedsættelser. Mange af de undersøgte kommuner vil i dag have svært ved at leve op til handicapkonventionens krav.

Fra UlykkesPatientForeningens side anbefaler vi, at politikerne husker fokus på den fysiske tilgængelighed, så også børn eller forældre med fysiske funktionsnedsættelser kan være en del af folkeskolen på lige fod med andre børn og forældre.