”Vi skal flytte fokus væk fra titler og titelbeskyttelse. Det er børnene, det handler om”, sagde Jette Lentz i sin formandsberetning i aftes.

Formand hilser ny PPR-uddannelse velkommen

Det handler om børnene fremfor om titler og titelbeskyttelse, sagde Jette Lentz, da hun i sin beretning i Pædagogisk Psykologisk Forening i aftes udtrykte tilfredshed med et forslag om en ny psykologfaglig uddannelse. Dermed tog hun livtag med Dansk Psykolog Forening.

Publiceret

Fem politikere fra lige så mange partier har fremsat et beslutningsforslag om at pålægge regeringen at komme med anbefalinger til en psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og pædagoger.

Forslaget har ført til en del debat. Blandt andet afviser Dansk Psykolog Forening uddannelsen og argumenterer blandt andet med, at psykolog er en beskyttet titel, som man kun kan opnå via en akademisk uddannelse.

Formand for Pædagogisk Psykologisk Forening Jette Lentz ser derimod positivt på forslaget.

”Der er brug for PPR-psykologer, som inden de optages på uddannelsen, har arbejdet ude i pædagogisk praksis i en del år og kender til skolens liv og kan rådgive lærere, ledere og pædagoger i de mest komplekse problemstillinger i skolen”, sagde hun, da hun i aftes aflagde sin første beretning efter to år på formandsposten.

PPR skal i højere grad arbejde i helheder

Der er behov for, at PPR i højere grad arbejder forebyggende og konsultativt, argumenterede Jette Lentz.

”Vi skal gøre op med, at pilene mest peger på enkelte børn og deres forældre, men arbejde i helhedsorienterede indsatser, hvor fokus er på didaktik, pædagogik og relationer og løft af alle børnene i læringsmiljøer. Også dem med eventuelle udviklingsforstyrrelser”, sagde hun og pegede på, at nyligt uddannede PPR-psykologer er meget dygtige teoretisk, men ofte har de et individuelt fokus med sig fra universitet.

”Pædagogisk psykologi er næsten væk på Københavns Universitet, og det kræver vedholdenhed fra alle parter at blive i PPR - eller for den sags skyld som lærer i folkeskolen som også lider af, at kun få lærere i dag har specialpædagogik med sig fra deres læreruddannelse. Heller ikke psykologer har fået den nødvendige specialpædagogiske viden med sig og ej heller et kendskab til skolekulturen og skolestrukturerne fra deres kandidatuddannelse”, sagde Jette Lentz.

Det handler om børnene

Som en nyuddannet psykolog for nylig sagde til Jette Lentz, så er det som et træde ind i løvens bur, når man som ny PPR-psykolog skal rådgive lærere og skoleledere.

”Psykologerne har brug for legitimitet og grundlæggende viden om skoleforhold. Mange af dem kender kun til undervisningsforhold og folkeskolen fra deres egen skoletid”, konstaterede formanden for Pædagogisk Psykologisk Forening.

Der er afsat tre millioner kroner på finansloven til en kortlægning af PPR for blandt andet at blive klogere på behovet for en ny PPR-psykologuddannelse.

”DPU har siden 2004 stået for den toårige kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi, hvor mange vejledere og konsulenter i PPR uddannes fra. Der kan med fordel ses på, hvilke muligheder de forskellige universiteter i Danmark har for mere målrettet at uddanne kandidater til PPR-området med mere praktik og pædagogisk psykologi”, anbefalede Jette Lentz.

Hun mener, at fokus i debatten om en ny uddannelse bør være på børnene og på at uddanne til at kunne indgå i det forebyggende arbejde i PPR som rådgivere og forandringsaktører.

”Vi skal flytte fokus væk fra titler og titelbeskyttelse. Det er børnene, det handler om”, sagde Jette Lentz.

Powered by Labrador CMS