"Der var en person i vores Skoleråd, som havde hørt om, at børnene tit havde vikar", siger skolechef Jan Hansen til folkeskolen.dk. "Derfor gennemførte vi først en undersøgelse af lærernes sygefravær, og det viste sig at være mindre end den kommunale fraværsprocent generelt både i Gentofte og på landsplan".
"Derefter fik vi lavet en optælling over en måneds tid over alt lærerfravær. Den viste, at 99,5 procent af al undervisningen gennemføres. Så nogle forældres opfattelse af, at børnene altid får tidligere fri, fordi læreren er væk, passer altså ikke".
Undersøgelsen viste dog også, at 8 procent gennemføres med ikke-læreruddannede vikarer og 2,5 procent med uddannede lærere som vikarer. Og den viste, at på de skoler, som er gået over til selvstyrende team, får eleverne næsten kun vikartimer med uddannede lærere, som de kender. Her bruges kommunes cykelvikar-team kun ved pludseligt sygefravær. Planlagt fravær klares i teamet, således at eleverne har timer med de øvrige lærere i teamet, når én er på kursus, lejrskole eller ekskursion med en anden klasse.
"Det foregår i samme ånd, som ligger i det nye skoleforlig. Det handler om, at eleverne får den undervisning, de skal have, på årsplan - ikke om at man overholder et ugeskema. Men det skal forældrene selvfølgelig også vænne sig til", siger Henrik Skude, der har gennemført undersøgelsen i Gentofte.
Inspireret af undersøgelsen har kommunen i øvrigt styrket kvaliteten af vikardækningen ved at holde kurser hvert halve år for cykelvikarkorpset, der i høj grad består af unge uden læreruddannelse. En pensioneret skoleinspektør underviser dem om, hvad der forventes af dem som vikarer, og om hvordan de skal forholde og opføre sig på en række områder. Når en skole løber ind i langtidsfravær, arrangerer den sig ofte med en af cykelvikarerne, som så bliver fast tilknyttet skolen, så eleverne får den samme vikar i hele perioden.
Ingen 'lærer-slendrian' i Gentofte
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.