Anmeldelse
Idræt
Idrætsundervisning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
- en grundbog i idrætsdidaktik
Af Helle Rønholt og Birger Peitersen
346 sider, 289 kroner
Forlaget Hovedland
Telefon 8627 6500, telefax 8627 6537
E-mail: hovedland@isa.dknet.dk
Indlæggene i bogen udgør tilsammen en nuanceret mosaik, der behandler didaktiske og metodiske overvejelser og refleksioner omkring idrætspraksis.
Rønholt og Peitersen har tidligere skrevet bogen 'Idrætsdidaktik og pædagogisk praksis'. 'Idrætsundervisning - en grundbog i idrætsdidaktik' er en nyredigeret, ajourført og udvidet udgave, og den erstatter den tidligere udgivelse.
Bogen er opdelt i fire dele, og første del indeholder en grundig indføring i didaktiske teorier, idrætsdidaktik og lærerkompetence. Emnerne belyses i historiske og tidsaktuelle vinkler. Anden del beskæftiger sig med faglige metoder, metodikmodeller og metodeeksempler fra praksis. Tredje del ser på forskellige perspektiver i idrætsundervisningen: leg, krop og udtryk, præstation, social læring og sundhed. Fjerde del består af didaktiske afsnit om syv emner: atletik, boldbasis, kropsdrama og ekspressiv bevægelse, friluftsliv - udeliv, gymnastik, kropsbasis, musik og bevægelse og svømning. Idrætsemnerne er beskrevet af undervisere på Institut for Idræt ved KU (tidligere DHL). Idrætsunderviserne giver deres bud og reflektioner på emneområdets metoder og faglige kvaliteter. I denne sammenhæng savner vi, for at fuldende mosaikken, den almindelige folkeskolelærers bidrag med idrætspraksis og refleksioner omkring idrætsundervisningen.
Bogen er særdeles væsentlig, målgruppen er primært idrætsstuderende på seminarierne og de videregående uddannelser, men det er også en bog, som idrætslærere i folkeskolen kan have stor fornøjelse af til faglig ajourføring, faglig debat og argumentation og refleksion over den daglige undervisning. Bogen bør have en fast plads på skolens hylde med faglitteratur.
Britta Vestergaard