Jo flere læringstilgange til den tyske grammatik, des bedre! Materialet "Ich bin ein Berliner" sætter fokus på den praktisk-musiske dimension og bruger musikken som afsæt i arbejdet med udvalgte basisområder i den tyske grammatik, for eksempel forskellige udsagnsordsgrupper, klokken, køn-tal-kasus, bestemt og ubestemt kendeord, navneord, ejestedord og forholdsord.
Hvert basisområde indledes med en ultra kort indføring i emnet, dernæst præsenteres emnet gennem en sang med afvekslende musik. Til nogle af områderne er der formuleret yderligere korte forklaringer. Materialet lægger op til, at eleverne også selv synger med.
Målgruppen er angivet til 6.-10. klasse, men jeg vurderer materialet til at være mest anvendeligt i begynderundervisningen på grund af både indhold og form.
Materialet, et teksthæfte og en cd, er et forfriskende supplement til en mere indgående forklaring, som vil være en forudsætning for forståelsen og tilegnelsen af de udvalgte grammatiske områder.
Ich bin ein Berliner
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.