Vi bruger den danske folkekirke som ritualanstalt, siger chefredaktør Tøger Seidenfaden på denne video, som omhandler kirken og den kristne tro i det 21. århundrede. Her møder vi så forskellige meningsdannere som en ateistisk chefredaktør, en antropolog, en dirigent med fortid hos Luthersk Mission og tre teologer: Jan Lindhardt, Poul Joachim Stender og Anders W. Svenningsen.
Kirken har igennem historien spillet en meget vigtig rolle i det danske samfund, og grundlovens bestemmelser binder den i dag tæt sammen. Men skal den blive ved med det? Følger kirken med tiden? Er den for udemokratisk?
Det er en god og debatskabende film, som vil egne sig godt for kristendomskundskabs-undervisningen fra 6.-10. klasse eller måske som emne i samfundsfag. For hvad er det for en kirke og et trosliv, som vi gerne vil have? Skal kirke og stat adskilles? Skal vi kunne skilte med vor kristne tro? Hvordan lærer vi at gå i kirke? Og hvorfor er det kun de intellektuelle fra 40-60 år, som er begyndt at vende tilbage til kirken? Det er en vedkommende film, som jeg varmt vil anbefale andre at se.
Hvem ringer klokkerne for?
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.