Per Fibæk Laursen, professor i pædagogik fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) mener ikke, dispensationsansøgninger til megaklasser er lige velbegrundede
Per Fibæk Laursen, professor i pædagogik fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) mener ikke, dispensationsansøgninger til megaklasser er lige velbegrundede

Ekspert: Økonomisk besparelse tydelig i megaklasse-ansøgning

Alle dispensationer til megaklasser er pædagogisk velbegrundede, siger undervisningsministeren. Men den køber professor i pædagogik Per Fibæk Laursen ikke. Skive Kommunes ansøgning er baseret på besparelser, og de misbruger forskningen til at understøtte ansøgningen, siger han.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Per Fibæk Laursen kalder begrundelsen ærlig, men mener ikke, den lever op til ministeriets krav om at være pædagogisk velbegrundet.

"Der er ikke lagt skjul på, at der er tale om en besparelse fra Skive Kommunes side. Det er ærligt, men det burde ikke være begrundelse til at få dispensationen", siger han.

Misbrug af Hattie
I begrundelsen skriver Skive Kommune desuden, at ansøgningen understøttes af, at erfaringer fra bl.a. John Hatties forskning viser, at elevantallet i klassen ikke er afgørende for elevernes udbytte af undervisningen. Men den påstand er Per Fibæk Laursen bestemt ikke enig i.

"Holbæk Kommunes ansøgning er velovervejet og lover mere end Skives. Jeg synes, det er en god ide at få afprøvet dobbeltklasser med to-lærer-ordning. Almindelig fornuft og udviklingspsykologien er meget tydelig om, at børn har behov for et fast tilhørsforhold i en overskuelig gruppe, altså en fast klasse. Men der er ikke noget, der tyder på, at denne gruppe ikke kan være større, end klasserne er i dag. Så det er et spændende emne at undersøge", siger han.

Powered by Labrador CMS