Lokaleflytning kan i nogle tilfælde defineres som en undervisningssituation, mener skolelederformand Claus Hjortdal.

H&D-formand: Urimeligt at lokaleflytning koster undervisningstid

På flere skoler har ledelsen valgt, at lærerne skal flytte til nye håndværk og design-lokaler i undervisningstiden. Urimeligt, mener fagets formand, mens skolelederformanden kalder det en sag for den enkelte skoleledelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er efterhånden et par år siden, sløjd og håndarbejde blev slået sammen til fællesfaget håndværk og design.

Når to fag lægges sammen, er det ganske praktisk, at udstyret til fagene er i lokaler tæt på hinanden og i bedste fald lægges i samme undervisningslokale. Det har der af forskellige årsager været en del problemer med at få gennemført på mange skoler.

H&D-lærere: Vores lokaler ligger langt fra hinanden

I forbindelse med at nye lokaler er blevet klargjort til håndværk og design-lokaler er en anden problematik imidlertid opstået - nemlig at finde tid til at pakke ned, flytte materialer og indrette de nye lokaler, så de er klar til undervisning.

Lærer: Kommer til at tage mere end én dag

Marianne Wittorff er håndværk og design-lærer på Gyvelhøjskolen i Galten, og hun er sammen med sine kolleger blevet bedt om at indrette helt nye lokaler i undervisningstiden.

"Vi glæder os enormt meget til at tage de nye lokaler i brug, men det er ærgerligt, at ledelsen ikke har afsat tid til, at vi kan indrette lokalerne uden for undervisningstiden", siger hun.

Marianne Wittorff var glad for, at hun fik inddraget noget undervisningstid til at pakke det hidtidige håndværk og design-lokale ned. Pedellerne på skolen har sørget for at flytte tingene til de nye lokaler, og nu mangler alle undervisningsredskaberne så at blive placeret i de rigtige steder - men denne del af flytningen vil skolens ledelse ikke afsætte tid til.

"Det er lidt af et arbejde, og det kommer til at tage mere end bare enkelt dag. Det betyder, at eleverne må undvære nogle håndværk og design-lektioner, og det er selvfølgelig beklageligt", siger Marianne Wittorff, som via Forældreintra har givet forældrene beskeden om, at deres børn misser noget undervisning.

Så stor er forskellen på organiseringen af H&D

H&D-formand: Ledelsen burde afsætte tid til flytning

Ifølge formand for den faglige forening Håndværk og Design Hanni Eskildsen er det ikke i orden, når skoleledelser undlader at afsætte tid nok til lokaleflytninger. Det er ifølge Hanni Eskildsen ikke nogen ny problematik, men det er en alvorlig problematik.

"Det er desværre ikke ualmindeligt. I forbindelse med skolesammenlægninger og renovering af faglokaler sker det her, og det er ikke ualmindeligt, at det foregår i undervisningstiden", siger hun.

"Jeg synes, det er fuldstændig urimeligt. Der er så få undervisningstimer i faget, så det er urimeligt at reducere timetallet yderligere, ved at lærere og elever skal flytte i undervisningstiden. Desuden har lærerne brug for tid alene til at afgøre, hvilke materialer der skal med i det nye lokale, og hvor tingene skal placeres. Der er jo typisk tale om gamle sløjd- eller håndarbejdslokaler, som skal indrettes helt anderledes, og det kræver rigtig meget tid", siger Hanni Eskildsen.

Formanden for håndværk og design-faget har selv i sin tid som lærer stået i den situation at skulle flytte og organisere op mod 100 kasser med materialer. Det er ifølge Hanni Eskildsen en problematik, som går igen for alle de materialetunge fag.

Skolelederformand: Flytning kan være undervisning

Skoleledernes formand mener ikke, det over en bred kam kan siges at være et problem at flytte lokaler i undervisningstiden.

"Det må man tage stilling til lokalt på skolerne, men det er ikke hensigtsmæssigt, hvis der går for meget af undervisningstiden", siger Claus Hjortdal, som mener, at en lokaleflytning kan inddrages som undervisning.

"I nogle tilfælde er det muligt at anvende selve flytningen som en undervisningssituation, hvor man f.eks. samtaler om at organisere, men det kommer helt an på størrelsen af lokalerne og den konkrete situation", siger han.

Claus Hjortdal har tidligere over for folkeskolen.dk erkendt, at håndværk og design ikke er blandt skolens højest prioriterede fag.

"Håndværk og design har fået en svær fødsel, fordi det falder sammen med så mange andre store ændringer", har han tidligere sagt til folkeskolen.dk.

Undersøgelse: Eleverne får ikke mere ud af nyt fag