Her er årets nominerede

Lærerprofession.dk nominerer hvert år en række bachelorprojekter fra læreruddannelserne og pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet. Vinderne findes den 15. november. Se her, hvem der er med i opløbet.

Arkivfoto fra tidligere prisoverrækkelse.

Professionsbachelorprojekt

SPIL: Elementer af spil i undervisningen motiverer eleverne

Ida Toft Andersen og Petra Trier Hornemann: »Spillende og legende læring«, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Odense.

DANSK/FILOSOFI: Filosofiske samtaler kan være med til at udvikle elevers dannelse

Mathias Sønderby Bengtson: »Potentialet i litteratursamtalen om den komplekse ungdomslitteratur«, Professionshøjskolen Nordjylland, Aalborg.

FRAVÆR: Når undervisning sendes live, kan syge elever følge med

Mia Schøler Langermann: »Digital deltagelsesmulighed for kronisk og langvarigt syge elever«, Professionshøjskolen Syddanmark, Esbjerg.

HÅNDVÆRK OG DESIGN: Praksisfaglighed i og uden for skolen

Julie Minor Jensen: »Undersøgelse af praksisfaglighed i skolen«, Københavns Professionshøjskole, Frederiksberg.

HÅNDVÆRK OG DESIGN: Kreativiteten er udfordret i faget håndværk og design

Jan Drastrup Bøgelund: »Et fag i udvikling – eller to fagligheder i afvikling«, Professionshøjskolen Nordjylland, Hjørring.

DANSK: Lærere føler sig ikke klædt på til undervisning i nabosprog

Line Meldgaard Børjesson og Inge Bro Sørensen: »Nabosprogsundervisning – den gode intention«, Professionshøjskolen Nordjylland, Aalborg.

Bøtten er vendt: Nu skriver de lærerstuderende projekt i deres fag

MUSIK: Fagsprog udelukker ikke gode musikoplevelser

Ane Friis Nielsen: »Fagsproget i musik«, Professionshøjskolen Syddanmark, Esbjerg.

MATEMATIK: Elever har brug for bevægelse uden fagligt indhold

Steffie Neupart og Maria Sunke: »Motion og bevægelse i matematikundervisningen«, Professionshøjskolen Via, Aarhus.

DANSK: Læreren skal give eleven nøgler til at åbne teksten

Henriette Olesen og Mirjam Beck Madsen: »Billedbøgers dannelsespotentiale, autentiske læsere på mellemtrinnet«, Professionshøjskolen Via, Silkeborg.

UDESKOLE: Udeundervisning kan motivere eleverne, men der skal være klare rammer

Nanna Marie Schelde Therkildsen: »Udeskole i historieundervisningen«, Professionshøjskolen Nordjylland, Hjørring.

Årets bedste projekter fra lærernes grund- og efteruddannelse er fundet

Pædagogiske dimplomprojekter

MATEMATIK: Der er piger, der ikke tror på egne evner i matematik

Helene Salvagni Binderup: »Self-efficacy i matematikundervisningen«,

Professionshøjskolen Via UC.

MATEMATIK: Undersøgende undervisning giver lyst til at lære

Nita Christensen og Louise Østengaard: »Undersøgende matematik«, Professionshøjskolen Absalon.

SÆRLIGT BEGAVEDE: Elever med særlige forudsætninger risikerer at blive underydere

Hanna Lynderup Jensen og Jannie Gamst: »Inklusion af elever med særlige forudsætninger«, Professionshøjskolen Nordjylland.

MATEMATIK/LÆRINGSPLATFORME: Meebook indsnævrer mulighederne i matematik

Laura Møberg Kristensen: »Matematisk dannelse i en digital læringskultur«, Professionshøjskolen Via UC.

IT: Elever skal hjælpes meget for at blive kritiske undersøgere

Maria Preisler Nørgaard: »Informationskompetence i spil med Søg­Smart«, Professionshøjskolen Nordjylland.

DANSK: Læst, men ikke forstået!

Malene Ross-Hvam: »Tidlig indsats for elever, der har læseforståelsesvanskeligheder«, Professionshøjskolen Via UC.

TRIVSEL: Mange elever keder sig. Det kan der gøres noget ved

Uffe Thorsen: »Trivsel er noget, vi gør i klassen«, Professionshøjskolen Via UC.