Skal læreren ikke gribe ind, hvis en elev kaster med mad i skolekøkkenet? Eller fløjter hele timen igennem?
Den nuværende lovgivning giver kun læreren mulighed for at forsøge at tale eleven til fornuft.
Danmarks Lærerforening mener, at der er behov for klare regler for, hvad der er tilladt og nødvendigt for at beskytte elever, sikre ro i klassen og drage omsorg for fællesskabet.
Foreningen har samlet 11 eksempler fra virkelige sager i folkeskolen, hvor lærerne kunne have ønsket sig bedre muligheder for at løse situationen.
En elev kaster med mad i en madkundskabstime. Trods gentagne påtaler fortsætter eleven. Læreren må ifølge de nugældende regler i denne situation ikke føre eleven ud af klasselokalet.
En elev sidder og fløjter højlydt i timen, så de øvrige elever har svært ved at koncentrere sig. Læreren beder gentagne gange eleven om at stoppe, men eleven nægter. Læreren må ifølge de nugældende regler i denne situation ikke føre eleven ud af klasselokalet.
En elev sprøjter maling med en pensel i håndværk og design. Trods gentagne påtaler nægter eleven at stoppe. Læreren må ifølge de nugældende regler hverken tage penslen fra eleven eller føre eleven ud af klasselokalet.
En elev nægter at aflevere sin mobiltelefon i strid med skolens regler. Eleven siger til læreren, at læreren ikke må røre ham. Læreren har ifølge de nugældende regler ingen mulighed for fysisk indgriben i denne situation.
Under en idrætstime klatrer en elev op i en ribbe og vil efter gentagne opfordringer ikke komme ned. Læreren må ifølge de nugældende regler i denne situation ikke føre eleven ned fra ribben og ud i omklædningsrummet.
Folkeskolen har tidligere skrevet om en lignende sag.
I frikvarteret skal alle elever opholde sig udenfor, men en elev nægter at forlade klasselokalet. Læreren må ifølge de nugældende regler i denne situation ikke føre eleven ud af klasselokalet.
En elev råber krænkende og ubehagelige ting til en klassekammerat. Læreren beder eleven forlade lokalet, men eleven nægter. Læreren må ifølge de nugældende regler i denne situation ikke føre eleven ud af klasselokalet.
To elever sidder og skændes højlydt i timen og er oppe at toppes, hvilket forstyrrer undervisningen. Trods gentagne verbale påtaler fra læreren eskalerer situationen. For at få en af elevernes opmærksomhed og dæmpe konflikten lægger læreren en beroligende hånd på elevens skulder. Efterfølgende beskyldes læreren for at have anvendt fysisk magt. De nuværende regler beskriver ikke klart en nedre grænse for, hvornår der er tale om magtanvendelse.
Folkeskolen har tidligere skrevet om en lignende sag.
I en fysiktime udfører eleverne et forsøg, og en elev får ved et uheld skubbet til en anden elev, som bliver vred. Læreren ved, at den pågældende elev er temperamentsfuld, og lægger derfor en beroligende hånd på elevens skulder og fører eleven lidt væk for at forebygge, at konflikten udvikler sig. Læreren må ifølge de nugældende regler i denne situation ikke føre eleven væk.
Under sløjdundervisningen fægter en elev med en sav, mens fire andre elever står tæt omkring. Da situationen er farlig, pålægger læreren eleven at lægge saven, men eleven nægter. Læreren griber fat om elevens håndled for at tage saven, men bliver efterfølgende beskyldt for at have grebet for hårdt fat. De gældende regler for magtanvendelse præciserer ikke, hvorvidt læreren kan udøve et skøn i en situation, hvor der skal handles hurtigt.
Folkeskolen har tidligere skrevet om en lignende sag.
To elever kommer i slåskamp i frikvarteret, og en lærer skiller dem ad. Efterfølgende beskyldes læreren for at have grebet for hårdt eller forkert fat. De gældende regler for magtanvendelse præciserer ikke, hvorvidt læreren kan udøve et skøn i en situation, hvor der skal handles hurtigt.
Ville du gribe ind her? Lærerne må ikke…
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.