Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Forbilleder i New York og Paris

I udlandet har skoler gode erfaringer med central fordeling af gymnasieelever.

folkeskolen@folkeskolen.dk
Start debatten
19. august 2019, kl. 07:57

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Forsker: Det frie skolevalg er unfair

Folkeskolen nr. 13 2019

Ideen med at fordele eleverne efter en central allokering er ikke grebet ud af den blå luft. De seneste 15 år har metoden været brugt med succes i udlandet – her er det dog fordelingen af gymnasieelever, der har været en udfordring.

I New York valgte man i 2004 at fordele eleverne efter en algoritme for at komme et uigennemskueligt og elitært fordelingssystem til livs. I dette system vælger både elever og skoler hinanden til i en matchmakingproces, og eleverne får på den måde en plads på en skole, de selv har valgt, men som også har dem på listen over ønskede elever. Siden man indførte metoden, er halvdelen af gymnasieeleverne blevet matchet med det gymnasium, der stod som nummer ét på deres prioriterede liste over ønskede skoler. Stort set alle øvrige elever har fået plads på deres anden- eller tredjeprioritet.

I Paris har man siden 1960'erne haft skoledistrikter, som vi kender dem herhjemme, også for gymnasierne. Men som i Danmark oplevede man social slagside på skolerne, og at de resursestærke forældre i højere grad end de mere udfordrede familier forstod at udnytte systemet til egen fordel.

Derfor afskaffede franskmændene de traditionelle skoledistrikter og indførte en central allokering, hvor eleverne bliver fordelt ud fra deres egne ønsker på en prioriteret liste på op til otte gymnasier. Resursesvage elever får bonuspoint, så de kan komme foran i køen, når de vælger skole. 75 procent af eleverne får plads på deres førstevalg.

Det har gjort skolerne i Paris mere blandede, og elever med en socioøkonomisk svag baggrund har nu mulighed for at komme ind på de mere prestigefyldte skoler.

»Det gør måske også, at de prestigefyldte skoler ikke er så prestigefyldte mere, så her får man en nivellering af tingene«, siger Mikkel Høst Gandil.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Forbilleder i New York og Paris

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS