82 procent har computer

De 13-15-årige har i gennemsnit tændt for elektroniske medier seks-syv timer om dagen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 82 procent af de danske skolebørns hjem findes en computer, og har familien ikke allerede en, så køber de den, når børnene bliver større. Kun 14 procent af de 13-15-årige skolebørn har ikke adgang til en computer i hjemmet, og det gælder især børn, hvis familie er dårligt stillet økonomisk.

De elektroniske medier spiller en stadig større rolle i skolebørns fritidsliv, viser en ny undersøgelse fra Socialforskningsinstituttet af skolebørns fritidsaktiviteter. De 10-12-årige har i gennemsnit tændt for radio, tv, stereoanlæg eller computer fire-fem timer om dagen, de 13-15-årige i seks-syv timer om dagen.

Børnene bruger mindre tid på at læse end for få år tilbage, men det er bladene og tegneserierne, de dropper - bøgerne holder indtil videre deres placering i skolebørnenes tilværelse. De 10-12-årige børn læser flittigt - 61 procent af drengene og 85 procent af pigerne læser bøger hver uge. Blandt de 13-15-årige er det lidt færre, der læser bøger hver uge, men de bruger alligevel længere tid på læseriet. Det er klart pigerne, der læser mest, og det er især skønlitteratur, de sluger, mens drengene i lige så høj grad læser bøger om forskellige emner. Og mens skolebørns læsning af bøger er gået en smule frem siden en tilsvarende undersøgelse i 1993, ved man fra andre undersøgelser, at unge voksnes læsning er gået klart tilbage de senere år.

Drengene bruger computeren betydeligt mere end pigerne, først og fremmest til spil, for eksempel bruger de 13-15-årige drenge i gennemsnit computeren halvanden time om dagen, mens pigerne kun bruger den en halv time.

Videoforbruget er faldet siden 1993, men samlet set bruger de 10-15-årige i dag næsten en time mere foran tv eller video, end de gjorde i 1993. Omkring halvdelen af alle skolebørn har fjernsyn på værelset mod 41 procent i 1993, og 66 procent har i dag en cd-afspiller, hvor det i 1993 var 37 procent, der havde enten cd- eller pladespiller på værelset. Undersøgelsen viser, at børn af forældre uden erhvervsuddannelse bruger lidt mere tid foran tv end børnene i de veluddannede familier.

Travle børn

Endnu en gang kan forskerne konstatere, at den megen tid foran skærmen ikke går ud over alle de mange andre aktiviteter. Interessen for sport og motion topper blandt de 10-12-årige, hvor 93 procent har dyrket sport regelmæssigt inden for det seneste år. Hvert femte skolebarn spiller på et instrument, og langt de fleste skolebørn har også tid til at være sammen med kammeraterne i fritiden. Kun blandt de yngste er de daglige besøg hos vennerne faldet, formentlig fordi de syv-niårige næsten alle er i fritidsordning eller på fritidshjem om eftermiddagen. Undersøgelsen viser nemlig også, at stadig flere skolebørn har to forældre med fuldtidsjob, og antallet af skolebørn i fritidsordninger er mere end fordoblet over de seneste ti år.

Danske børn kommer meget omkring. Næsten alle kommer indimellem i biografen. Over halvdelen af de adspurgte børn har været på en eller anden form for museum inden for det seneste halve år - 80 procent har været i svømmehal eller vandland, og 71 procent har været i en forlystelsespark.

Torben Fridberg: 'Skolebørns fritidsaktiviteter', Socialforskningsinstituttet.

Powered by Labrador CMS