Anmeldelse

Kortfilm i dansk

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette er en bog om filmanalyse. Den handler om, hvordan man forklarer billeder. Man arbejder mellem udtryksformer, og det er fint at lære.

Vi får en bog om at fortolke billeder, selv om elever i 5. klasse næppe kan lære ret meget af den, for den sætter de samme parametre op, som de kender ud og ind fra noveller og andre bogstavtekster.

Jeg kan heller ikke lide, at forfatteren taler ned til læseren. Tænk, at forklare, at det hedder kortfilm, fordi filmene er korte! Og at gentage spørgsmål for at se, om eleverne nu også har lært det. Der er skoleridt gennem filmens udtryk: perspektiv, beskæring, (intet om kamerabevægelser), lydside, temaer, rekvisitter og genrer, og det er vigtige redskaber at have, men ikke kun for at forstå film.

Min væsentligste indvending er, at Malene vel har gået på Filmskolen for at lære at lave film, men det talent holder hun aldeles for sig selv.

Her er der virkelig gået Haarder i den. Her er en bog, som giver alle de rigtige svar, men ikke giver anledning til ét eneste spørgsmål endsige mulighed for at prøve mediet selv. Det vildeste er, at eleverne må tegne et storyboard. Hvad med faktisk at lade eleverne prøve mediet - bogen handler jo ikke om tegneserier, vel?

Det er en om'er.