Kollegaen kigger over skulderen

Kollegial vejledning styrker undervisningen i natur/teknik på Århus-skoler

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Direkte at udstille sin faglige formåen - eller i værste fald mangel på samme - over for en kollega fra en anden skole er ikke hverdagskost for de fleste lærere. Slet ikke hvis kollegaen også skal give gode råd. Det er til gengæld en af hjørnestenene i 'Natlys-projektet', som har til formål at styrke børn og unges interesse for naturfagene i folkeskolen.

En del af ideen i projektet er at uddanne en gruppe natur/teknik-lærere som resursepersoner til støtte for andre folkeskolelærere, der underviser i faget.

Hensigten er, at de kan stille deres viden og erfaringer til rådighed for kolleger, som til gengæld lader døren stå åben for at lade sig inspirere både fagligt og i forhold til deres undervisningsmetoder.

'Det er sjovt, at der kommer én udefra og ser på min undervisning. Det betød jo, at jeg fra starten skulle til at forklare mig over for hende', fortæller Birte Nielsen, som er natur/teknik-lærer på Grønløkkeskolen i Tranbjerg ved Århus, og en af i alt 15 lærere, der deltager i projektet.

Både gæst og vært

Det er Kamma Rasmussen, som kigger Birte Nielsens undervisning efter i sømmene og giver gode råd. Hun underviser i natur/teknik på Katrinebjergskolen i Århus. Ud over sine undervisningstimer her deltager Kamma Rasmussen også i et toårigt videreuddannelsesforløb, som er en del af 'Natlys-projektet'. 'Stafetten' er en del af Dansk Naturvidenskabsfestival 2002 og består i, at to klasser - så vidt muligt fra samme klassetrin - uafhængigt af hinanden gennemgår emnet 'energi'. Til slut mødes de to klasser og præsenterer hinanden for det, de har arbejdet med. Begge klasser skal prøve at være både værter og gæster.

Sideløbende hermed får lærerne på de to involverede skoler tilbudt kollegial vejledning fra en lærer, der er tilknyttet 'Natlys-projektet', i dette tilfælde Kamma Rasmussen.

'Jeg var jo spændt på, om jeg kunne bruges til noget, og om det overhovedet har en betydning, at der et eller andet sted er nogle resursepersoner, man som lærer kan hente hjælp hos', siger Kamma Rasmussen, som ikke kendte Birte Nielsen i forvejen.

Personligt møde

Samarbejdet startede med, at Birte Nielsen og Kamma Rasmussen mødtes til en snak i en times tid, efter at Birte Nielsen havde sendt sin ukendte kollega det syvugers undervisningsforløb om energi. Undervejs i forløbet deler Birte Nielsen sine overvejelser med Kamma Rasmussen, som kommer med forslag og gode råd.

'Helt konkret har Kamma Rasmussen kunnet bidrage med ideer til forsøg, vi kunne prøve i klassen. Og da hun spurgte mig, hvorfor vores klasse ikke deltager i opfinderkonkurrencen 'Unge Forskere', fik jeg lyst til at prøve. Det havde jeg ellers ikke overvejet før', fortæller Birte Nielsen.

Konsulent udefra

Birte Nielsen mener, at det er en fordel, at hun ikke kendte Kamma Rasmussen i forvejen.

'Det giver et frisk pust i dagligdagen, at det er en konsulent, som kommer udefra. Og det betyder nok også, at man prioriterer det højere. I øvrigt er det spændende og meget udviklende at møde andre mennesker inden for mit eget fagområde', siger hun.

Kamma Rasmussens fornemmelse er, at det især er de stærke lærere, der har meldt sig til 'Natlys-stafetten', fordi de har mindre at risikere ved at skulle samarbejde med andre. For en fagligt usikker lærer kan det måske være lidt svært at skulle udstille sin usikkerhed. 'Birte Nielsen er en erfaren lærer, især inden for fysik og kemi, som er hendes fagområde. Hun kan sagtens gennemføre det forløb, hun har planlagt om energi med 5. klasse. Men jeg kan måske bidrage med nogle ideer til at få lidt mere indhold med fra fagene geografi og biologi. Måske også med lidt mere skriftlighed - det er der ofte ikke tid til i dagligdagen. Og så vil jeg gennemgå forløbet i forhold til 'Klare Mål', så hun selv får et tydeligere billede af, hvad der er opfyldt, og hvad der ikke er med i dette forløb', forklarer Kamma Rasmussen.

'Vi skal lære at vejlede, så vi understøtter lærerne i stedet for at pege fingre. Det er meget vigtigt', siger hun, men understreger samtidig, at man lærer mere, jo mere åben man er.

De foreløbige erfaringer med 'Natlys-stafetten' tyder på, at det er vigtigt, at man mødes personligt, selv om kontakten for det meste foregår via e-mail eller telefon. Har man mødt hinanden, bliver det også lettere at ringe til hinanden senere.

'Og så skal det være gratis for skolerne at deltage', siger Kamma Rasmussen, som også understreger vigtigheden af, at skolens faciliteter og materialer til undervisningen i natur/teknik er i orden. 'For mig er den bedste målestok, om børnene får en god og lærerig oplevelse ud af det', fastslår Birte Nielsen, som indtil nu er godt tilfreds med forløbet, selv om det kræver ekstra tid til planlægning og organisering.

Og Kamma Rasmussen supplerer: 'Ikke bare børnene, men også lærerne skal både have gode oplevelser og have lært noget. De skulle jo gerne føle, at det er besværet værd'.