Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Prøv at gætte: Hvem er mest interesseret i interview med eksperter og forskere, og hvem er mest interesseret i at læse om pædagogiske initiativer? Mænd eller kvinder? Svaret er i begge tilfælde kvinder, og det er kun et par eksempler på, at kønnet spiller en rolle, når man læser Folkeskolen.
Generelt ser det ud til, at kvinderne er mest interesserede i at læse om emner, der har direkte sammenhæng med undervisning, mens mændene er mere interesserede i skolepolitik, overenskomster og fagforening.
Det vidste jeg da godt i forvejen, lyder det måske fra den opvakte læser, men så prøv lige denne her: Hvem er de mest passionerede læsere af stillingsannoncer i Folkeskolen? Mænd eller kvinder? Svaret står nederst i artiklen.
Statistik fører i almindelighed til flere spørgsmål end svar. Det gælder også bladets læserundersøgelse. Forskelle på folks læsevaner kan skyldes en række andre forhold end kønnet.
Hvis man ser på boligform, indtægt, alder, eller hvilken fraktion i DLF man er medlem af, så spiller alle disse forhold også en rolle, og det er svært at sige, hvad der har den største betydning.
De to grupper »mænd« og »skoleledere« er procentuelt meget mere interesserede i skolepolitiske udspil fra stat og kommune end for eksempel de to grupper »kvinder« og »almindelige lærere«, men da der er flere skoleledere af hankøn end af hunkøn, er det svært at sige, om det er job eller køn, der er årsagen til forskellen i interesse.
Iøjnefaldende forskelle
Uanset årsag er det iøjnefaldende, at
studerende gerne bladrer forbi bladets leder, mens ikke mindst skoleledere og pensionister udviser stor interesse for redaktørens meninger
børnehaveklasseledere og studerende nærmest sluger artikler om pædagogiske initiativer eller om begivenheder på skolerne
mange pensionister godt kan undvære interview med eksperter og forskere
interessen for de fleste stofområder er størst hos folk med en indtægt over 600.000 kroner
der er en markant mindre interesse for hovedstyrelsens aktiviteter blandt beboere i leje- eller andelslejligheder
interessen for anmeldelser af bøger og undervisningsmaterialer falder med alderen
det er lige omvendt med interessen for skolepolitiske udspil
Til gengæld kommer det næppe som en overraskelse, at studerende er de mest flittige læsere af stillingsannoncer, og at de lavestlønnede (heriblandt mange studerende) ikke er særligt interesserede i overenskomststof.
Øget interesse
Antallet af læsere, der siger, at de har stor interesse for et stofområde, er i forhold til sidste undersøgelse fra 2000 af ukendte årsager steget for 16 ud af 18 områder, og i mange tilfælde er stigningen markant.
Det gælder artikler om pædagogiske undersøgelser og rapporter, psykisk arbejdsmiljø og interview med eksperter og forskere.
Vores opvakte læser vil måske pege på, at årsagen kan være, at der er kommet flere kvinder på lærerværelserne og på seminarierne, men tag så lige denne her: Interessen for debatsiderne med læserbreve er steget mest, NETopNU om internet og informationsteknologi er sammen med Spot-siderne med de små notitser steget næstmest, og der er også betydelig øget interesse for stillingsannoncer og Bag-smækken. Da det ikke er stofkategorier, der er særligt foretrukne af kvindelige læsere, er den ændrede kønsfordeling næppe forklaringen.
Og så skal det lige med, at 43,5 procent af undersøgelsens kvinder svarer ja til, at »jeg kigger næsten altid i stillingsannoncerne«, mens det kun er 29,8 procent af mændene.
folkeskolen@dlf.org
Stofområder der har størst interesse
| 2000 | 2004 |
Artikler om pædagogiske initiativer eller begivenheder ude på skolerne | 78 | 81 |
Psykisk arbejdsmiljø i skolen | 67 | 76 |
Fysisk arbejdsmiljø i skolen | 60 | 64 |
Reportager fra skolens hverdag | 60 | 64 |
Anmeldelser af bøger og undervisningsmaterialer | 59 | 64 |
Stof om pædagogiske undersøgelser og rapporter | 56 | 70 |
Artikler om fagene | 56 | 59 |
Interview med eksperter og forskere | 54 | 63 |
Overenskomster og løn- og arbejdsforhold | 53 | 49 |
Bladets leder, der står på første side efter omslaget | 45 | 43 |
Skolepolitiske udspil fra stat og kommuner | 42 | 48 |
Stillingsannoncerne | 32 | 46 |
Debatsiderne med læserbreve | 30 | 48 |
Bagsmækken (kommentaren bagerst i bladet) | 27 | 35 |
Lærerforeningsinitiativer og aktiviteter | 25 | 31 |
Nyt fra hovedstyrelsen | 25 | 29 |
NETopNU, som er siden om internet og informationsteknologi | 24 | 40 |
Spot-siderne med små notitser | 23 | 39 |
Skolestof fra EU og landene i EU | Ikke med | 24 |
Netnyhederne | Ikke med | 28 |
Lederkommentaren | Ikke med | 32 |
Spalten på fjerdesidste side | Ikke med | 38 |
Kommentaren | Ikke med | 40 |