Debat

Fokus på skolens opgave

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Venstres uddannelsespolitiske ordfører Gitte Lillelund Bech er bekymret for, om kommunerne efter strukturreformen vil være i stand til at gøre skolerne interessante nok til, at forældrene vil engagere sig i skolebestyrelserne.

Frygten er, at skoleforvaltningerne vil komme for langt væk fra skolens hverdag i de nye store kommuner. Derfor foreslår hun, at folkeskolerne skal kontraktstyres.

En reaktion fra Danmarks Skolelederforening er, at det i så fald vil være afgørende at ansætte administratorer på skolerne for at få succesen i hus.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg har ikke noget mod bureaukrater og administratorer, men jeg er sikker på, at dygtige lærere og ledere er mere afgørende for succes i folkeskolen. Det er nemlig min opfattelse, at skolens fornemste opgave er at undervise børnene.

Jeg synes, det er en dårlig idé, at forældre og administratorer med tæft for forretning, ifølge Venstre, skal spille førsteviolin i folkeskolen. Hvis man vil indføre kontraktstyring efter Venstres opskrift, synes jeg, man bør overveje at lade staten have det fulde ansvar for skolerne. Den skitserede kontraktstyringsmodel vil formentlig nedlægge ikke blot de små kommunale folkeskoler, men folkeskolen som sådan.

Jeg håber, at der er politisk og folkelig vilje til at tage en værdidiskussion, hvor fokus er på folkeskolens opgave som en af de sidste vigtige kulturbærende institutioner i Danmark i stedet for at anskue folkeskolen som forretningsvirksomhed.

Hvis forslaget bliver til virkelighed, vil den fælles nationale folkeskole med lokalt præg forsvinde til fordel for en friskolelignende konkurrencemodel på markedsøkonomiske betingelser.

Powered by Labrador CMS