Nogle elever synes, de lytter bedre, når de lukker øjnene.

5.b lytter, og forskerne lærer

Elever hjælper forskere med at undersøge akustikken i klasserummet som optakt til årets Masseeksperiment.

Publiceret Senest opdateret
Eleverne skal udfylde skemaer om, hvad de kan høre i klasserummet. Hver sætning har tre ord, og eleverne skal sætte kryds ud for de ord, de har hørt.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Syv sjove skabe. Tolv store kasser«, lyder stemmen fra højttalerne i klassen. Eleverne i 5.b på Krogårdskolen i Greve er dybt koncentrerede. De lytter og sætter krydser i felterne på de ark papir, de sidder med. De skal nemlig hjælpe forskere med at undersøge, hvordan akustikken er i klasselokalet.

Lærer Helle Houkjær har fortalt eleverne, at de er en slags forsøgskaniner. De skal udføre et lydeksperiment og fortælle, om der er noget, de opfatter som svært. For så kan forskerne måske ændre på det, så det bliver lettere at forstå for de elever, der deltager i eksperimentet.

5.b er pilotklasse for Masseeksperimentet, som Dansk Naturvidenskabsformidling skyder i gang i september. Lærerne kan tilmelde deres klasser til akustikforsøget og være med til at skabe forskning om, hvordan akustikken er i forskellige klasserum landet over.

Eksperimentet er en årligt tilbagevendende begivenhed. Sidste år handlede det om indeklima og skimmelsvampe.

Med lukkede øjne

En dreng sidder med lukkede øjne og lytter. Lærer Helle Houkjær kommenterer, at det kan være en god idé at lukke øjnene.

»For nogle hjælper det at lukke synssansen ude«, siger hun. Flere elever prøver at lytte med lukkede øjne.

»Nogle gange er det svært at høre«, siger Sofia Zubair, der er elev i klassen.

»Nogle gange er de svære lette og de lette svære«.

På papirerne er der hvide og grå felter. De grå felter fortæller, at der afspilles en sætning med meget støj bagved. Den kan være sværere at høre, men indimellem kommer det også an på ordene i sætningen. Nogle ord trænger bedre igennem støjen end andre.

»Det er spændende og sjovt. Det er sjovt at høre noget andet end læreren«, mener Sofia Zubair.

Lyt og vær ærlig

»Ti mhiizzzzz blomster«. Hvis man hører en sætning sådan, kan man kun sætte to krydser ud af tre mulige. Lærerne forklarer, eleverne krydser af, og så skal man kigge sidekammeratens papirer igennem og tælle svar.

Det handler ikke om at have så mange »rigtige« som muligt, men om at lytte og være ærlig, når man svarer. Ellers kan forskerne ikke bruge resultaterne, forklarer lærerne.

Et par af eleverne er meget fokuserede på at have flest mulige rigtige og prøver at rette »fejlene«. Men straks er der klassekammerater, der griber ind.

»Det er lettere at høre, når læreren taler. Men det kunne være godt med surroundsound, så kunne vi høre bedre«, mener én.

Daniel Egemarke tilføjer, at eleverne træner lyd hver dag.

»Vi sidder fem timer med headset og masser af lyd, når vi spiller på computeren«, siger han grinende.

Ord krydses af

Eleverne i 5.b har ikke arbejdet med lyd og akustik tidligere.

»Det bedste er, hvis eleverne har arbejdet med lyd og støj. Når de ved mere, er de mere motiverede«, siger Mari-Ann Skovlund Jensen, der er pædagogisk konsulent på Center for Undervisningsmidler i Vordingborg. Hun og Helle Houkjær skriver lærervejledningen til Masseeksperimentet.

»Det var interessant, at eleverne var så rolige og interesserede. For jeg tror ikke, at de helt forstod, hvad det handlede om. De forstod, at der var forskel på, om man sad foran eller bagved i klassen, og så forstod de, at de skulle hjælpe nogle forskere«, siger Mari-Ann Skovlund Jensen.

Hun synes, forsøget er lidt tungt i starten. Fordi man skal forklare eleverne, hvordan de skal udfylde papirerne. Når de først har forstået proceduren, kører det.

Eleverne på mellemtrinnet hører sætninger med tre ord, mens de ældste elever hører længere sætninger. De yngste elever har små tegninger, de kan sætte kryds ved.

Klassens resultater skrives ind på en hjemmeside, og forskerne analyserer herefter resultaterne fra hele landet. Forskerne får ny viden fra rigtig mange klasser, og eleverne får indsigt i, hvordan forskere arbejder. De samlede resultater for akustik i klasserum vil blive offentliggjort til efteråret.

Masseeksperiment 2010

Hvordan er akustikken i klasselokalet? Er der forskel på, om man sidder foran i lokalet eller bagved?

Alle elever fra børnehaveklasse til gymnasiet kan deltage i Masseeksperimentet, som Naturvidenskabsfestivalen sætter i værk. Dansk Naturvidenskabsformidling og Syddansk Universitet står bag. Tallene fra forsøgene samles og analyseres af forskere. De samlede resultater bliver offentliggjort i efteråret.

Hvis man vil deltage, skal klassen tilmeldes inden 24. august på www.formidling.dk