It-materialer bliver mangelvare

Skolebogsforlag er bange for, at der bliver udviklet for få IT-undervisningsmidler

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udviklingen af de rigtige undervisningsmidler kan komme til at udgøre proppen i flasken, når det gælder IT-pædagogik i folkeskolen. Sådan vurderer flere producenter af undervisningsmidler situationen på baggrund af Undervisningsministeriets plan for, hvordan de 340 millioner kroner til IT i folkeskolen skal bruges.

'Det vil skabe øget efterspørgsel efter danskproducerede IT-undervisningsmaterialer, at man opkvalificerer lærerne og får flere skoler med på Sektornettet, men når det sker, vil materialerne ikke være der. I øjeblikket er udbuddet ikke tilstrækkeligt', siger Nils Hansen, direktør for Geografforlaget og SkoleMedia.

De to forlag har gennem flere år udviklet IT-baserede undervisningsmidler, men processen er vanskelig, fordi der i Danmark ikke er basis for at producere og sælge nye digitale undervisningsmidler uden offentlig støtte.

'Selvom lærerne er positivt indstillede, og selvom skolerne får flere computere, er det stadig for dyrt at udvikle digitale undervisningsmidler. Det ændrer de 340 millioner kroner ikke', siger han.

Når Nils Hansen er skeptisk, skyldes det, at pengene til udvikling af undervisningsmidler i for stor udstrækning går til administration hos UNI-C og måske til et utal af små usammenhængende projekter.

'Jeg er bange for, at man vil vende ryggen til producenterne, med det resultat at de rigtige undervisningsmidler ikke dukker op', siger forlagsdirektøren.

Samle støv

'Det er rigtigt at satse på at hæve lærernes kompetencer, men man kunne godt have grebet udviklingen af undervisningsmidler anderledes an', siger Ken Barnewitz, direktør for Gyldendal Uddannelse.

Det er et problem, at Undervisningsministeriet har valgt at knytte udviklingen af undervisningsmidler sammen med konkrete undervisningsforløb.

'Jeg er bekymret for, at producenterne kommer til at vente på, at man på en skole får en god ide, så nogle gode projekter kommer til at ligge og samle støv', siger Gyldendal-direktøren.

82,5 millioner kroner er afsat til området 'Lær med IT i folkeskolen'. Det er her, nogle af pengene til nye undervisningsmidler skal findes. Men hvor mange der vil blive brugt til formålet, vides ikke.

I undervisningsministeriet afviser man producenternes bekymring.

'Der er to hovedområder, hvor der kan bevilges ressourcer til udvikling af undervisningsmidler, og det er politisk besluttet, at pengene også skal bruges til det formål. Derfor kan jeg ikke forestille mig, at det ikke vil ske', siger sekretariatschef Lise Dalgaard.

Det står vel ingen steder, at pengene ikke kan bruges til for eksempel udvikling af IT-værktøjer i stedet for undervisningsmidler?

'Nej. Derfor kan jeg godt forstå producenternes bekymring, men jeg håber, at vores handlinger vil berolige dem', siger sekretariatschefen.

Lise Dalgaard afviser risikoen for konkurrenceforvridning i fordelingen af de 340 millioner kroner.

'Det er stadig ministeriets projekt, selvom sekretariatet bliver placeret på UNI-C', siger hun. 'Placeringen af sekretariatet på UNI-C betyder i øvrigt, at UNI-C ikke selv kan få del i udviklingsmidlerne og vil derfor ikke kunne konkurrere med producenter om at udvikle undervisningsmaterialer i denne forbindelse. Der vil kun blive brugt ti millioner kroner til administration og organisering af projektet'

Jan Kaare er freelancejournalist

Powered by Labrador CMS