Debat
Undervisning får højstatus
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det spændende ved den nye arbejdstidsaftale er, at lærerne indtager den naturlige, centrale placering i skolen. Lærerne er de professionelle, der skal sikre børnenes alsidige udvikling, og de kan, hvis de ønsker det, få en kolossal indflydelse på deres arbejdsplads. Det kan ske ved at lave helhedsaftaler og indgå i forpligtende team. Både i København og andre kommuner sigtes der på at aftale betydelige tillæg til team.
Det er faktisk fornemt, at en overenskomst ikke bare handler om tid, ressourcer, ferier med mere, men forholder sig til, hvad der er skolens opgaver, og med tanker om, hvordan disse skal løses.
De nye lønformer fik ved Overenskomst 99 på lærerområdet en overraskende flot udformning, der i høj grad tilgodeser netop de undervisende lærere. Der skal som bekendt udbetales en undervisningsgodtgørelse for timer ud over 300.
Når Niels Christian Sauer endnu en gang i Folkeskolen nummer 9 forsøger at holde liv i sin radmagre kæphest - at undervisning bliver skolens lavstatusjob - må det enten være mod bedre vidende eller måske uden vidende.
Der er altså ikke tale om at holde en diskussion nede, snarere om at forsøge at få skabt et reelt indhold frem for rituelle gentagelser af bekymringerne fra foråret.
Jan Trojaborg
formand for
Københavns Lærerforening
og medlem af
DLF's hovedstyrelse