Debat

Modersmål er både vej og genvej

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den massive lovprisning af modersmålet og af modersmålsundervisningen er uden nøgternt belæg, skriver Poul-Erik Hjort Pedersen i Folkeskolen nummer 9. Det har han aldeles uret i. Der er drevet megen forskning de seneste 30 år, der dokumenterer modersmålets store betydning for mindretalselever. De amerikanske forskere Thomas og Collier har i et stort studium i 1997 fastslået, at formaliseret undervisning på modersmålet er den væsentligste forudsætning for skolesucces i andetsproget. De påviser tillige, at modersmålsundervisningen skal fortsætte i mange år for at sikre elevernes faglige udvikling.

Det er egentlig udtryk for almindelig sund fornuft. Sproget er en væsentlig del af folks kultur knyttet til følelseslivet, til familiebåndene og til selvopfattelsen.

Når man skal tilegne sig ny viden, sker det nemmere på et sprog, man behersker, end på et sprog, man ikke mestrer. Derfor er modersmålsundervisningen væsentlig, også fordi mange forskere hælder til den tanke, at de to sprog faktisk kan støtte hinanden i børnenes udvikling.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Dertil kommer, at anerkendelse af modersmålet fremmer samarbejdet mellem skole og hjem, der er en væsentlig forudsætning for, at eleven får udbytte af skolegangen.

I stedet for at afskaffe modersmålsundervisning er der behov for at forbedre og udbygge den og få den bragt i sammenhæng med den øvrige undervisning i folkeskolen. Her er de tosprogede lærere nøglepersoner, som vi skal blive meget bedre til at inddrage, også fordi de er afgørende som identifikationsmodeller for de tosprogede børn. Modersmålet er både en vej til ægte integration og en 'genvej' til reel beherskelse af dansk.

Jan Trojaborg

formand for

Københavns Lærerforening

og medlem af

DLF's hovedstyrelse

Powered by Labrador CMS