Eleverne i 8. og 9. klasse trænede hårdt forud for skituren, og lærerne deltog i træningen. Konkurrencen med de to idrætslærere var en ekstra motivation for de unge.

Eleverne står i kø til nyt valgfag

To idrætslærere fra Ringkøbing Skole har udviklet et nyt og populært valgfag, fysiologi og ski. Faget kobler hård fysisk træning med viden om kroppen, førstehjælpskursus – og så en skitur.

Publiceret
Lærerne Keld Torp og Kathe Flydtkjær har skabt det nye valgfag fysiologi og ski på Ringkøbing Skole. Forløbet sluttede med en skitur til Østrig.

OM FYSIOLOGI OG SKI

• Valgfaget fysiologi og ski på Ringkøbing Skole har lærer KeldTorp og Kathe Flydtkjær udviklet i fællesskab. Eleverne lærer omkroppens funktioner, og ideen er at træne kroppen, så skader undgåsunder idræt - for eksempel på en skitur.

• Det lokale træningscenter Rofi er involveret i de 13 ugerstræningsforløb, hvor elever og lærere har trænet sammen.

• Faget indeholder også ni timers førstehjælpskursus undervistaf uddannet instruktør.

• Elevernes fysiske kondition testes i starten og slutningen afforløbet.

• Skituren skal eleverne vælge til og selv betale, da turen harkarakter af en skolerejse.

Folkeskolen.dk/idræt

På idrætsnetværket bliver der delt altfra faglig viden, tips og erfaringer til holdninger om faget. Herkan du sparre med de allerede 5.204 tilmeldte lærere fra helelandet og få nyt om dit fag direkte i indbakken.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det har været fantastisk, og jeg er så glad for, at det lykkedes at gennemføre en skitur, uden at nogen elever fik en skade. Det har jeg ikke prøvet før, men vi har også trænet hårdt før turen«, siger idrætslærer Keld Torp.

Han har sammen med sin kollega, Kathe Flydtkjær, netop været i Østrig med 37 elever fra Ringkøbing Skoles 8.- og 9.-klasser. Skituren var kulminationen på det nye valgfag fysiologi og ski.

Ideen til valgfaget kom fra de to lærere og var nærmest nødvendig, fordi eleverne efterlyste spændende valgfag, og »spisesedlen« af valgfag var tyndslidt, som Keld Torp udtrykker det. Så de to lærere talte sammen om, hvordan de kunne lære eleverne noget om kroppen og dens funktioner og samtidig holde interessen fangen hos 8.- og 9.-klasserne.

»Fra vi tænkte den første tanke om valgfaget, til vores ledelse sagde ja tak, gik der syv måneder. Der var meget forberedelse, mange møder internt og eksternt. Men heldigvis for ungerne kunne den daværende ledelse se mulighederne i faget«, siger Keld Torp.

Bevægelse med et formål

Kathe Flydtkjær har en baggrund som massør og akupunktør, før hun valgte at uddanne sig til lærer, og en af ledetrådene i undervisningen har været at lægge vægt på at træne kroppen op til en skitur med det formål at undgå skader. Den var eleverne helt med på.

»Når kroppen er trænet, og du har muskelstyrke, kan du meget nemmere undgå skader på en skitur. Det er vigtigt, at eleverne forstår, at de skal være i god form, og turen viste, at det holdt stik«, siger Kathe Flydtkjær.

Lærerne kontaktede det lokale træningscenter Rofi, så der kom professionel bistand på, og det ikke bare var træning med at »hive i jern«.

»Vi arbejdede med bestemte muskelgrupper, vi lærte om lungernes og hjertets funktion, og vi lærte også førstehjælp«, siger Kathe Flydtkjær.

Keld Torp fremhæver også, at faget er en god måde at få bevægelse ind i undervisningen på: »Det er ikke altid nemt at finde metoder til, hvordan man skal få bevægelse ind i undervisningen, men et fag som fysiologi og ski - det giver mening«.

Både elever og lærere trænede sammen, og det var populært blandt eleverne, at lærerne også var på motionscyklerne og lavede alle de hårde øvelser.

»Eleverne sagde ofte, at det var fedt, at vi lærere deltog på lige fod med dem. Vi konkurrerede ofte indbyrdes under træningen, og det var med til at motivere dem«, siger Kathe Flydtkjær.

Udholdenhed i Østrig

Ideen var at oprette et valgfag, hvor eleverne lærer noget om kroppens funktioner og lærer førstehjælp, samtidig med at de har en gulerod, der hedder en skitur til Østrig. Turen blev arrangeret som en skolerejse, og 37 ud af 38 elever på holdet fysiologi og ski tog med til Bad Gastein i Østrig.

»Jeg har ofte været på skitur med min 10. klasse, og de unge plejer at være meget trætte ved 20-tiden, når de har stået på ski en hel dag. Men vores var friske, og det tror vi skyldes, at de er i så god fysisk form«, siger Keld Torp, som allerede tænker i tilretninger for faget næste skoleår:

»Vi skal nok træne mere end 13 uger, før vi tager af sted. Og så fandt vi ud af, at vi skulle have lært om massage, før vi tog af sted. Vi lærte det i Østrig, hvor eleverne masserede hinanden«.

Valgfaget skal nu evalueres af lærere og ledelse, men ledelsen har allerede tilkendegivet, at de synes, at valgfaget har været en succes, fortæller lærerne. Og en ting er helt sikker:

»Eleverne står allerede i kø for at komme med på holdet næste år, det er den bedste evaluering, vi kan få«, siger Keld Torp.