Regeringen fremlægger forslag til skolereform

Når Folketinget åbner den 5. oktober, fremlægger regeringen et forslag til en ny folkeskolereform. Det sagde undervisningsminister Tina Nedergaard i dag i sin åbningstale ved det traditionsrige Sorø-møde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hun løftede sløret for to af de centrale elementer i forslaget: Åbenhed og gennemsigtighed om skolernes resultater, som også rejseholdet har peget på(rettet 12/8 kl. 12:40, red)Og skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste.

"Det danske uddannelsessystem skal være rummeligt", sagde undervisningsministeren. "Det gælder i forhold til de fagligt svageste elever, og det gælder i forhold til de dygtigste elever".

"Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole skal være inkluderende og omfatte hovedparten af børn med særlige behov", tilføjede hun.

"Den inkluderende folkeskole skal helt tilsvarende også have plads til de dygtigste. Derfor skal indsatsen for at få flere unge til at uddanne sig forenes med bedre muligheder for, at de allerdygtigste kan blive endnu bedre. Det vil gavne samfundet og virksomhederne, der i stigende grad får brug for talenter på højeste internationale niveau".

Nedergaard: Talent smitter

Hvis de allerdygtigste får bedre muligheder, vil det også trække de svagere op, sagde Tina Nedergaard. "For talent smitter".

"Uddannelsesinstitutionerne skal stille krav og have forventninger til den enkelte, som matcher den enkelte elevs formåen og muligheder. Talenterne må ikke sidde og kede sig. Underviserne skal turde stille krav. Der må ikke længere være noget, der hedder 'godt nok'. Tiden, hvor mantraet hed, at det, alle ikke kan lære, skal ingen lære, må én gang for alle manes i jorden", understregede ministeren, som har nedsat talentarbejdsgruppe, der skal fremlægge en national handlingsplan for talentudvikling til nytår.

Regeringen mener, at åbenhed og gennemsigtighed omkring skolernes resultater vil løfte kvaliteten i undervisningen, sagde undervisningsministeren.

"De skoler, der gør det godt - og dem er der faktisk mange af - skal anerkendes for det. Et fokus på mål og resultater vil kunne bidrage til en sådan anerkendelse og til, at skolerne får langt lettere ved at lære af hinanden", uddybede hun.

"Det bliver et af elementerne i det udspil til en folkeskolereform, som regeringen vil lægge frem for Folketingets partier i forbindelse med Folketingets åbning til oktober. For mig handler diskussionen ikke om, hvorvidt vi skal have åbenhed, men om hvordan", fastslog undervisningsministeren.

Sorø-mødet har 25 års jubilæum

Det er 25. gang, der afholdes Sorø-møde. Bertel Haarder fik idéen til et årligt møde på Sorø Akademi med fordomsfri debat om uddannelse, da han var undervisningsminister i 1985.

Overskriften i år er "Udannelse og udfordringer til alle. Hvor er din overligger?" Der er oplæg af blandt andet administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening Jørn Neergaard Larsen, rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Hermann og direktør i Dansk Industri Lars Goldschmidt.