Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Flid, fedt og snyd

Præmiepuljen kan få skolerne til at tage kneb i brug, der intet har med et fagligt løft af eleverne at gøre, vurderer økonomiprofessor Per Nikolaj Bukh. »Hvis vi virkelig tænker præmiepuljen som en konkurrence, er det lettest at få del i pengene det første år. Det handler om at komme hurtigt fra start, så man scorer de nemme point«. Her er nogle af de mindre fine tiltag, som skolerne kan gøre.

Foto: Rasmus Juul
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
1 kommentar
24. november 2017, kl. 08:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Som et tænkt eksempel har Per Nikolaj Bukh regnet på en skolemed to 9.-klasser a 20 elever, hvor 40 procent af eleverne liggerunder regeringens grænse på 4 i karaktersnit i dansk og matematik.Her skal skolen løfte to elever det første år for at nå reduktionenpå fem procentpoint. Med en mulig præmie på 1,3 millioner kronergiver det en gevinst på 650.000 kroner per elev. »Så hvis man kanfå to nye elever ind i klassen, har du faktisk løst problemet detførste år. Det behøver jo ikke engang være særligt stærke børn. Deskal bare score mindst 4 i karakter«.

Per Nikolaj Bukh har dog ikke selv den store fidus til metode 1.Men metode 2 er han bekymret for, fordi den er så effektiv. 
»Deter svært at tiltrække stærke børn til en svag klasse, men det er apiece of cake at eliminere to«, siger han. »Man kan frygte, at dervil komme et pres for at få de svage børn ud af skolen. Vi hartidligere set det med offentliggørelsen af karaktererne, at det fårskoler til at ændre adfærd. Det kan være, at man kan se en fordel iat flytte dem til en specialskole eller forsøge at få dem til attage på efterskole«, siger han.

Ifølge Per Nikolaj Bukh kan skolerne også vælge at samarbejdemed en anden skole og så splitte præmiesummen op i to. »Merekonstruktivt kunne man jo lave samarbejder, hvor man flytter desvage børn over i den ene ende af kommunen og de andre elever overi den anden ende og så sørger for at dele pengene bagefter«,foreslår han.

Per Nikolaj Bukh har også bemærket, at nogle af skolerne pålisten er én af flere matrikelskoler. Det giver ifølgeøkonomiprofessoren skolelederne en ekstra fordel. »Hvis du erskoleleder og har tre matrikler, kan man frygte, at en del af depenge, som ellers skulle være gået til de andre matrikler, brugespå indsatser på den skole, der er med i puljen«. Samme logik liggerder i muligheden på de skoler, som har mange årgange: »Her vilskolen kunne flytte resurser fra de tidlige årgange hen tilslutårgangene«.

Folkeskolen nr. 20 2017

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Flid, fedt og snyd

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS