Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Flere refleksive praktikere, tak

En virksomhed vil typisk opkvalificere sine medarbejdere gennem videreuddannelse. Men hvad er god videreuddannelse? Hvordan sikrer man sig, at det, som læres på uddannelsen, også får liv i et konkret arbejde, og hvordan kan man sørge for, at det sker under optimale forhold? Gennem udvalgte centrale emner og en række cases får vi et indblik i, hvad god videreuddannelse kan være.

God videreuddannelse

Nina Eriksen
Start debatten
19. april 2017, kl. 10:30

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Bogen henvender sig til studerende, som enten netop er begyndt på en akademisk videreuddannelse, eller som går med overvejelser herom, og ledere og konsulenter med interesse for organisationsteori. Det er en antologi, det vil sige, at hvert kapitel er skrevet af forskellige forfattere. Der er dog lagt stor vægt på sammenhængen – således veksler hvert kapitel mellem teoretisk fremstilling og problemstillinger og bud på, hvilke konsekvenser det kan have for dig som studerende. Ydermere vil der være små cases til at illustrere de teoretiske pointer.

Titel: God videreuddannelse

Forfatter: Erik Laursen

Pris: 259

Sider: 158

Forlag: Samfundslitteratur

Bogens fokusområde er begreberne transfer, balance og praksisnært projektarbejde. Med andre ord er der fokus på, hvordan god videreuddannelse er en helhedsorienteret oplevelse, som involverer både den lærende, underviseren/uddannelsen og arbejdspladsen.

Begrebet transfer beskrives som den akademiske videns praktiske anvendelighed. Med andre ord er det sammenhængen mellem uddannelse og praksis, således at det, som læres, kvalificerer den lærende til at forbedre sin arbejdspraksis. Transferbegrebet er et dobbeltsidigt begreb, da det nye, som skal læres, må og skal tage udgangspunkt i allerede eksisterende viden og kompetencer hos de lærende. Det anbefales for eksempel, at der kommer undervisning i transferbegrebet på ens uddannelse, da forskningen peger på, at man som studerende således oplever at kunne sætte det, man lærer på uddannelsen, på spil i sit arbejde.

Overordnet set har bogen en god sammenhæng med mange anvendelige og konkrete værktøjer til den enkeltes videreuddannelse. Der er mange forskelligartede refleksionsspørgsmål, som kan tilpasses til ens konkrete uddannelse og fremtidige arbejdsliv, således at læringsudbyttet bliver dét større. Sproget er forståeligt og de forskellige inddelinger logiske og overskuelige. Jeg er personligt stor tilhænger af aktivitet, refleksion og en konrkret brug af det, man lærer, og kan kun på det varmeste anbefale denne bog til alle, som skal i gang med at videreuddanne sig.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Flere refleksive praktikere, tak

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS