En overskuelig vejledning til skolebrug i filosofiske samtaler som "undersøgende fællesskaber". Indledningen giver en grundig introduktion til de processer, deres formål og forløb, som emnet indebærer. Det gælder blandt andet om "at vække elevernes tanker og refleksioner gennem spørgsmål". En sokratisk metode, der har med undren og overvejelse at gøre.
Bogens anden del, langt den største, rummer en mængde forslag til konkrete øvelser inddelt i lette, middelsvære og svære eksempler. Her kan læreren sikkert hente inspiration til arbejdet. Disse øvelser tager sig dog, for mig at se, i for høj grad ud som facitlister for arbejdet - i modstrid med hvad der er den filosofiske samtales ide.
Ideen forekommer mig helt rigtig. Den kan, tror jeg, bedst realiseres af læreren sammen med eleverne i forbindelse med en konkret undervisningssammenhæng, der lægger op til filosofisk overvejelse. Den kan gerne være inspireret af den foreliggende bog.
Filosofi med børn i skolen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.